10 zabaw śródlekcyjnych

przez | 2019-09-20

Dziś mam dla Ciebie kilka pomysłów na zabawy śródlekcyjne. Czas na mały ruch i trochę uśmiechu – małą przerwę w zadaniach lekcji. Zaczynamy 🙂

Ostatnio na profilu facebook opublikowałem kilka slajdów z zabawami śródlekcyjnymi. Dzisiejszy wpis to takie małe uzupełnienie grafik, a całość dopełnia krótki odcinek Podcastu #AnimatorZpasjaPodcast, w którym podaje kilka zasad jakimi kieruje się przy wymyślaniu tego rodzaju zabaw. Cztery główne zasady takich zabaw to ożywienie ciała, dotlenienie, aktywność ruch i wybudzenie ciała z postawy siedzącej oraz oczywiście radość, uśmiech i poprawa humoru. Dodatkowo powinniśmy pamiętać, aby zaangażować wszystkich uczniów.

Dziś mam dla Ciebie 10 przeróżnych zabaw, ale zaczniemy od infografiki ze strony facebook Animator z pasją, na której dziele się swoimi pomysłami w postaci rysunkowych infografik (opublikowanych już prawie 120).

Oto jeden z przykładów:

A teraz blogowe 10 pomysłów na super zabawę w klasie w czasie krótkich przerw w trakcie lekcji. Zaczniemy od zabaw w miejscu:

  1. Zmięta Gazeta – dzieci otrzymują gazety, mają za zadanie zmiąć ją w kulkę. Teraz czas na małą gimnastykę w rytm muzyki prowadzoną przez nauczyciela. Wymachy rąk, przełożenia pod nogami, podrzut i złapanie. Na koniec nauczyciel przygotowuje pojemnik do którego uczniowie mogą próbować rzucić z odległości.
  2. Karta ruchu – dzieci otrzymują kartki papieru, kładą na ziemię. Następnie wykonują rożne ćwiczenia wokół i na kartce np. prawa noga na kartce – ręce w górę, prawa ręka na kartce – prawa noga w górze, kartka między nogami, prawa stopa na kartce, itp.
  3. Na pamięć – pierwsza osoba z klasy pokazuje jakiś ruch z wyznaczoną ilością powtórzeń i wyznacza kolegę/koleżankę do pokazywania. Tworzy się lista ćwiczeń, a zadaniem wszystkich jest wykonywać je po kolei pamiętając o kolejności pokazywania.
  4. Zamrożenie – pierwsza osoba z klasy wykonuje ćwiczenie – wszyscy powtarzają i następnie obraca się do wybranej przez siebie osoby i przekazuje zadanie pokazywania. Po wskazaniu staje jednak nieruchomo w zamrożeniu – jest zwolniona z kolejnych ćwiczeń. Można bawić się aż wszyscy będą zamrożeni lub na czynność, która odmraża wszystkich np. podskok i klaśnięcie.
  5. Opowieści z ruchem – nauczyciel czyta wybrany fragment wcześniej przygotowany, w którym gdy pojawią się historię następuje wykonanie jakiegoś ćwiczenia np. leci samolot- ręce w bok, ktoś biegnie – bieg w miejscu, pojawia się piłka – podskoki, itp.

A teraz czas na kilka zabaw w przestrzeni wolnej. Ustawimy dzieci w kole może to być za ławkami lub na korytarzu:

  1. Fala ruchu – zaczynamy od pierwszej osoby, która pokazuje ćwiczenie, następnie każdy po kolei np. zgodnie ze wskazówką zegara powtarza zadanie np. podskok – jednocześnie ręce i nogi w bok. Gdy wszyscy już wykonają możemy zorganizować powrót do pozycji wyjściowej.
  2. Skoczki – wybrana osoba wskakuje do środka i wykonuje ćwiczenie – wszyscy powtarzają, a ona zaprasza kolejną osobę do środka, która pokazuje kolejne ćwiczenie. Pozostali zmieniają wykonywane zadanie na nowe a pierwszy pokazujący wraca do koła. Po chwili kolejna zmiana.
  3. Twoje imię – wybrana osoba wchodzi do środka koła i krzyczy imię jednego z kolegów/koleżanek, która wbiega do środka. Następnie mówi szybko zadanie i ilość powtórzeń, które muszą razem wykonać. Komu pierwszemu się uda wskakuje na wolne pozostawione miejsce. Kto pozostał w środku wymyśla nowe zadanie i zaprasza kolejną osobę.
  4. Wędruje piłka – zadaniem jest przetransportować piłkę po kole. Piłka wędruje z rąk do rąk a w trakcie nauczyciel może krzyknąć piłka Zadanie, wtedy piłka jest odkładana do środka koła, a wszyscy wykonują konkretne zadanie, ćwiczenie lub ruch.
  5. Łapanie piłki – uczniowie rzucają między sobą piłkę, po każdym rzucie do kolegi / koleżanki mają za zadanie wykonać ruch lub ćwiczenie wymyślone przez nauczyciela. Jeżeli piłki nie uda się złapać zadanie to wykonują podwójnie. Co jakiś czas zmieniamy zadania.

W trakcie zabaw śródlekcyjnych równie świetnie sprawdza się chusta animacyjna. Oto przykłady w infografice na zabawy, mniej ruchowe, ale głośne 😉 Myślę, że jednak będzie to temat do kolejnego wpisu na blogu, gdzie przygotuję zestaw zabaw z chustą animacyjną na lekcję.

Dziękuje. Mam nadzieje, że parę pomysłów nakieruje Cię na stworzenie uczniom kilku chwil podczas lekcji na zabawę – zwłaszcza na zastępstwach 😉 Ja sam pracując w szkole i na świetlicy i na zastępstwach staram się umilić czas i wymyślać coś co rozbudzi i da odrobinę humoru w codzienności. Na koniec zaznaczę z dużym uśmiechem do Ciebie, że pokazuje kierunek zabawy, a jej dostosowanie do klasy i grupy oraz odpowiednią organizację, poprawę zadań czy działań pozostawiam Tobie – prowadzącemu. Powodzenia! Cześć!