Pełna moc zabawy

Cześć! Witam Cię w wyjątkowym wpisie. Poniżej znajdziesz aż 164 pomysłów, inspiracji i przykładów na prowadzenie zabaw dla dzieci. Wszystkie POMYSŁY od 2016 roku do końca 2018 były publikowane na Facebooku Animator z pasją w ramach rysunkowych Infografik. Zabawy są przeróżne – głównie pisane z myślą o pracy z grupą dzieci, ale na pewno znajdziemy też wiele pomysłów, które można wykorzystać w domu z dziećmi, z dzieckiem. Zapraszam serdecznie i powodzenia w tworzeniu kreowaniu własnego świata zabawy!

Zabawa 1

Plastyczna. Potrzebujesz: blok rysunkowy (techniczny), zszywacz, jesienne liście, kolorowe farby.

Po odmierzeniu długości, użyj zszywacza aby spiąć ze sobą dwa końce paska i utworzy. Zebrane liście pomaluj  kolorowymi  farbami. Nie czekaj aż wyschną. Przyłóż je do kartek bloku technicznego, tak aby struktura liści odbiła się na papierze. Odbite kolorowe liście powycinaj i poczekaj aż wyschną.  Wytnij z papieru grubszy pasek i owiń go dookoła głowy dziecka tworząc z niego opaskę. Do opaski przymocuj wycięte wcześniej papierowe liście – możesz użyć kleju bądź zszywacza. Powstały kolorowy pióropusz jest gotowy Do użycia w kreatywnych zabawach.

Zabawa 2

Ruchowa. Motoryka mała. Na spacerze w jesieni. Potrzebujesz lina, sznurek, skakanka plus koszyczek, torebka. Skarby jesieni.

Zabawę można przeprowadzić w parku lub w ogrodzie. Linę rozkładamy – wokół  rozsypujemy przygotowane wcześniej „symbole jesieni” – kasztany, liście, jabłka itd. Dziecko rozpoczyna zabawę  wchodząc na linę z koszyczkiem  w dłoni. Zabawa polega na zebraniu jak największej ilości  rozsypanych wcześniej jesiennych rekwizytów.  Dziecko nie może zejść z liny. Aby zabawa była atrakcyjniejsza można również przeprowadzić ją „na czas”. Ta wersja sprawdzi się także w przypadku uczestniczenia w zabawie większej ilości dzieci.

Zabawa 3

Motoryka mała. Potrzebujesz karton, pudełko. Skarby jesieni.

Obróć kartonowe pudełko do góry dnem. Powycinaj kilka otworów o średnicy ok. 8 cm.  Otwory możesz odpowiednio podpisać (np. 5 pkt., 10 pkt., 15 pkt. itd.).  Samo pudełko może zostać dodatkowo przyozdobione, aby zabawa była jeszcze bardziej atrakcyjna.  Można przyozdobić je np. wyciętym z kartonu drzewem. Pudełko z wyciętymi otworami kładziemy na ziemi. W odpowiedniej odległości (w zależności od wieku dziecka) umieszczamy linię startu – skakankę lub linę. Dziecko staje na niej i rozpoczyna rzuty kasztanami do otworów w pudełku. Komu uda zdobyć się najwięcej punktów? Przekonajcie się sami!

Zabawa 4

Kolejna propozycja na jesienny spacer z grupą i chustą animacyjną. Zabawy wzmacniające współpracę
i współdziałanie w grupie.

1. Dzieci trzymają chustę – do środka wrzucamy znalezioną szyszkę (lub piłeczkę). Wspólnym zadaniem jest takie ruszanie chustą, aby szyszka wpadła do otworu w środku.

2. Tym razem prowadzący losuje kolor na którym mają znaleźć się 2 szyszki (piłeczki) i wrzuca je na chustę. Zadanie grupy to w jak najkrótszym czasie takie balansowanie chustą, aby na każdym danym wylosowanym kolorze znalazło się po 1 szyszce.

Zabawa 5

Plakat na Dzień Życzliwości.

1. Razem z dziećmi przygotowujemy kolorowe buźki wykorzystując różne techniki plastyczne – farbki, kolorowanie, wydzieranka, wyklejanie bibułą, wyklejanie papierem kolorowym. Następnie na dużym formacie papieru przyklejamy je i w tym czasie rozmawiamy z dziećmi jakie cechy ma człowiek życzliwy i dlaczego warto być uśmiechniętym.

2. Aby wzbogacić rysunek można przygotować własne kartki papieru z opisanymi wyżej cechami wycięte w różne kształty np.
-chmurki wyrazów idące od buziek
-kciuki w górę
-kontur ciała z zapisaną np. koszulką, które przyklejamy pod buźki (całość tworzy rysunek postaci).
Razem stworzymy wielki życzliwy plakat, który zawiśnie na parę dni w klasie. Do dzieła!

Zabawa 6

Życzliwe karteczki na Dzień Życzliwości.
1. Znajdź stare pudełko po butach lub karton.
2. Przygotuj bibułę, papier, naklejki, stare kolorowe gazety, naklejki oraz klej, taśmę i nożyczki.
3. Pozwól dzieciom przyozdobić pudełko według ich pomysłów.
4. Teraz weź kolorowe kartki wytnij chmurki, serduszka i uśmiechnięte buźki
5. Zapytaj dzieci co to znaczy być życzliwych, jak należy postępować i kiedy wiedzą, że ktoś jest dla nich życzliwy.
6. Zapisz na karteczkach i wrzuć do ozdobionego pudełka pełnego życzliwości.
7. Przez najbliższy tydzień wyciągaj karteczki i baw się z razem z dziećmi w uśmiechniętego i pełnego pozytywnych emocji człowieka – a może te cechy pozostaną na dłużej!!!

Zabawa 7

Dzieci siedzą przy stole z zawiązanymi oczami, każdy dostaje kartkę i ołówek (lub kredkę). Zadaniem dzieci jest narysowanie misia według wskazówek nauczyciela: rysujemy głowę misia, jedno uszko, drugie uszko, oczy, nosek i buzię. Teraz rysujemy misiowi brzuszek, a następnie jedną łapkę i drugą łapkę oraz nogi. Ważne jest, aby nauczyciel czekał po każdym poleceniu, aż wszystkie dzieci je wykonają. Na zakończenie wszyscy ściągają opaski z oczu i sprawdzają jak wygląda ich misiu.

Zabawa 8

Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Jedni zamykają oczy, drudzy w tym czasie chowają gdzieś w sali misie osób z pierwszej grupy. Dzieci muszą jak najszybciej odnaleźć swojego misia i usiąść na dywanie w siadzie skrzyżnym.

Zabawa 9

Dzieci siedzą w kole. Zabawa polega na przekazywaniu sobie małego misia różnymi częściami ciała wskazanymi przez nauczyciela np. nogami, łokciami, palcami itp.

Zabawa 10

Nauczyciel układa tor przeszkód. Zadaniem dziecka jest pokonanie go razem z pluszowym misiem, uważając aby nie zgubić po drodze misia i dobrze wykonać poszczególne etapy tory przeszkód.

Zabawa 11

Dzieci układają swoje misie według poleceń nauczycielki np.: podnieście misie wysoko, opuście misie nisko, połóżcie je za sobą, połóżcie je przed sobą, połóżcie na stoliku, za krzesłem, teraz posadźcie misia z prawej strony

Zabawa 12

Dzieci tańczą w rytm wybranej piosenki trzymając misia w dłoniach. Na zatrzymanie muzyki i pokaz nauczyciela dzieci robią wybrane zadania:
–nauczyciel kuca– dzieci kucają miś siada
–nauczyciel podnosi ręce do góry – dzieci podskakują podrzucając misia
–nauczyciel obraca się – dzieci trzymają misia z przodu i wykonują obrót
–nauczyciel krzyżuje ręce na barki – dzieci przytulają misia.

Zabawa 13

Dzieci siedzą w kole. Jedna osoba siada w środku koła z zawiązanymi oczami i kładzie przed sobą misia (strażnik) Nauczyciel wybiera drugą (np. poprzez dotkniecie jej ramienia), która musi jak najciszej zbliżyć się do siedzącej w środku i zabrać jej misia. Jeżeli strażnik usłyszy jakiś szelest i wskaże palcem, skąd nadchodzi, wtedy przyłapana osoba wraca na miejsce,
a nauczyciel wybiera nową do zabawy. Natomiast, jeżeli uda się podejść do strażnika i wykraść mu misia, osoba ta zostaje w środku i staje się strażnikiem, a zabawa zaczyna się od nowa. 

Zabawa 14

Nauczyciel rozkłada na podłodze linę, a na jej końcu kładzie misia. Wokół liny porozrzucane są różne warzywa i owoce (mogą to być zabawki, wydrukowane obrazki lub prawdziwie owoce i warzywa. Zadaniem dziecka jest dokładne przejście po linie do misia, utrzymując przy tym równowagę i wybranie po drodze jednego produktu, którym nakarmi pluszaka. Kiedy dojdzie do misia, mówi głośno nazwę wybranego owocu lub warzywa.

Zabawa 15

Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które dostaje misia. Dzieci śpiewają na melodię „Mam chusteczkę”:
Ja mam misia pluszowego i chcę go oddać Tobie,
By był Twoim przyjacielem, weź go proszę sobie.
Dziecko z misiem chodzi poza kołem, a na słowa „weź go proszę sobie” wybiera jedno dziecko siedzące w kole i kładzie jej misia za plecami. Wybrana osoba wstaje i zabawa zaczyna się od nowa.

Zabawa 16

Dzieci siedzą na dywanie razem ze swoimi misiami. Nauczyciel opisuje jakiegoś misia np. ten miś jest duży, ma zieloną czapeczkę i szalik w kropki. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie opisu oraz powstanie jeżeli dany opis pasuje do jego misia.

Zabawa 17

Dzieci trzymają chustę animacyjną, na której leżą pluszowe misie. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci „obstawiają”, który miś wygra i utrzyma się na chuście jak najdłużej. Na hasło nauczyciela „skaczące misie” dzieci zaczynają energicznie ruszać chustą i obserwują,  który miś utrzyma się najdłużej.

Zabawa 18

Chowamy pluszowe misie wszystkich dzieci pod chustą animacyjną. Na sygnał dzieci wachlują chustą na wysokości bioder. Następnie wskazane dzieci trzymające dany kolor wchodzą pod chustę w poszukiwaniu swojego pluszaka.

Zabawa 19

Dzieci siadają w kole dookoła chusty animacyjnej i kładą do środka pluszowe misie. Na sygnał nauczyciela zamykają oczy – w tym momencie pod chustę wędrują 2-3 pluszaki. Nauczyciel pozwala otworzyć oczy i pyta kto opisze misie, które zniknęły. Kto odpowie najszybciej w kolejnej rundzie może chować misie.

Zabawa 20

Na chuście animacyjnej rozrzucamy nadmuchane balony z wymyślonymi przepowiedniami. Dzieci trzymając chustę rozpoczynają mocno ją poruszać, tak aby balony zaczęły fruwać. Gdy pierwszy balon wypadnie łapie go wybrane dziecko, które jest najbliżej. Pozostaje przebić balon i odczytać rozweselającą wróżbę.

Zabawa 21

Na dywanie rozkładamy chustę animacyjną, na jej kolorach kartki ze śmiesznymi wróżbami. Dzieci stają w pewnej odległości od chusty i rzucają do niej woreczkiem gimnastycznym lub butem. Gdy woreczek zatrzyma się na danym kolorze czytają na głos tekst z karteczki.

Zabawa 22

Do otwartego pudełka wrzucamy wymyślone przepowiednie. Pudełko przykrywamy chustą animacyjną,  która ma otwór w środku. Dzieci siadają na chuście wybrane dziecko pochodzi do środka i losuje przepowiednie przez otwór chusty. Czyta na głos.

Zabawa 23

Na planszach w kształcie serc piszemy na jednej imiona dziewczynek i imiona chłopców na drugiej. Serca odwrócone są tak, aby dzieci nie widziały napisanych tam imion. (możesz zapytać podchodzące dzieci w które serduszka chcą celować.) Koniecznie muszą zapamiętać imię na które trafili, bo na pewno w przyszłości odegra ważną rolę w ich życiu. Kto zostanie przyjacielem a w kim się zakocha.

Zabawa 24

Do miski z wodą delikatnie wrzucajcie rurki, na których są napisane imiona dzieci. Właściciele „magicznych” rurek, które się połączą – na zawsze zostaną przyjaciółmi.

Zabawa 25

Przed każdym dzieckiem stoi 5 kubeczków, pod każdym z nich schowany inny przedmiot. Każde dziecko losuje jeden kubeczek. Przed każdym losowaniem, mieszamy kubeczki:
– pierścionek – nowa miłość
– kluczyk – nowy, piękny domek
– pieniążek – bogactwo
– cukier – słodkie i wesołe życie
– autko – podróż w nieznane.

Zabawa 26

Jakie czeka nas życie. Na tacce znajdują się obrazki: cukierek, piórko, ziarenko pieprzu, muszelka, kamyk. Każdy uczestnik zabawy losuje jeden obrazek – prowadzący odczytuje znaczenie ukrytych rekwizytów. Każdy z nich ma swoje tajemnicze znaczenie:
– cukierek – życie słodkie i przyjemne;
– piórko – życie lekkie i przyjemne;
– ziarenko pieprzu – życie pełne przygód;
– muszelka – życie na morzu lub w dalekim kraju;

Zabawa 27

Magiczny worek. Usiądź wygodnie na środku chusty animacyjnej, dzieci siedzą z przodu w półkolu. Do dużego worka wrzuć rekwizyty związane z tematem, który omawiasz. Losuj i opisuj dzieciom co trzymasz w rękach. Kto zgadnie dostaje małą nagrodę  😉

Zabawa 28

W worku masz prezenty dla dzieci, które są podpisane. Po wylosowaniu opisujesz osobę, dla której trzymasz prezent – dzieci muszą zgadnąć o kogo chodzi. Po rozdaniu prezentów zaproś do wspólnej zabawy ruchowej z chustą!!!

Zabawa 29 – ruchowa – na mikołaja

PĘDZĄ SANIE – POKAŻ DZIECIOM JAKĄ DŁUGĄ DROGĘ POKONAŁEŚ SIEDZĄC W SANIACH (DZIECI BIEGAJĄ RAZEM Z TOBĄ PO SALI Z ROZŁOŻONYMI RAMIONAMI NA BOK).

Zabawa 30 – ruchowa – na mikołaja

GÓRA PACZEK – Z POKOLOROWANYCH KARTONÓW UKŁADAMY WIELKĄ WIEŻĘ.

Zabawa 31 – ruchowa – na mikołaja

POCIĄG RENIFERÓW – ELF LUB MIKOŁAJ PROWADZI POCIĄG DLA DZIECI W RYTM MUZYKI

Zabawa 32 – ruchowa – na mikołaja

ZIMOWA ZAMIEĆ – NA CHUSTĘ ANIMACYJNĄ WRZUCAMY PO ZGNIATANE KULKI PAPIERU (GAZET). NA SYGNAŁ Z CAŁEJ SIŁY DZIECI ZACZYNAJĄ PODRZUCAĆ ŚNIEŻNE KULKI.

Zabawa 33- ruchowa – na mikołaja

SPACER ELFA – NA PODŁODZE ROZRZUCAMY MAŁE REKWIZYTY. DZIECKO BIERZE  DUŻY KARTON PREZENT I PRÓBUJE POKONAĆ TOR PRZESZKÓD.

Zabawa 34 – ruchowa – na mikołaja

Gorąca bombka. Dzieci  ustawiają się w rzędzie. Przygotujemy slalom i  łyżkę – najlepiej drewnianą . Na sygnał spacer  slalomem, tak aby niesiona na łyżce bombka nie spadła!

Zabawa 35 – ruchowa – na mikołaja

Tajemnicza Gwiazdka. Przygotowujemy gwiazdki, które mają przyklejone zadania, następnie ukrywamy je w sali. Na sygnał dzieci szukają je, czytają i wykonują wspólnie zadania.

Zabawa 36 – ruchowa – na mikołaja

Wiszące bombki. Przygotowujemy  zawieszone na długich sznureczkach ozdoby (najlepiej styropianowe lub pluszowe) .  Na sali przy suficie (wysoko) przymocowujemy sznurek, na którym wieszamy  przygotowane ozdoby tak  aby sięgały do barków  dzieci.. Ich zadaniem będzie przejść slalomem między huśtającymi się bombkami . Pamiętaj zadbaj o atrakcyjność zabawy urozmaicając tor . Baw się w sposób bezpieczny.

Zabawa 37- plastyczna – na mikołaja

Przygotuj kolorowy papier i pisaki. Wytnij paski a z papieru i na każdym z nich napisz śmieszny tekst, ciekawą przepowiednię, trudne zadanie lub marzenie do spełnienia Możesz dany kolor kartek przyporządkować do rodzaju zadań czy przepowiedni. Teraz kolorowe paski sklejaj ze sobą, aby stworzyły ogromny  choinkowy łańcuch. Wyznacz porę dania,  porę lekcji, czas w którym dzieci będą mogły wylosować, którą część  łańcucha będą mogły sprawdzić – oderwij kawałek. Będzie to ciekawy sposób na uatrakcyjnienie dnia. Pamiętaj, aby tekstów przygotować dużo, a sam łańcuch był  odpowiednio długi. Zapewni to zabawę na wiele dni.

Zabawa 38- ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Wybuchowe zadania. Przygotuj kilka nadmuchanych balonów, do których włóż wcześniej przygotowane zadania lub postanowienia noworoczne (#019). W odpowiednim momencie poproś dzieci o wybranie koloru, przebicie i przeczytanie na głos  swojej karteczki.

Zabawa 39 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Taniec z balonami. Dzieci trzymają balony i tańczą w rytm muzyki.  Na muzykę stop podrzucają je do góry i muszą jak najszybciej złapać inny kolor.

Zabawa 40 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Wyścigi balonów. Do zabawy przygotuj wiaderko. Nadmuchaj  balon tak, aby mógł wpaść do wiaderka. Z drugiego końca pokoju odbijając  balon w powietrzu trzeba jak najszybciej dotrzeć do celu.

Zabawa 41- ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Pole balonów. Nadmuchaj kilka kolorowych baloników.  Połóż je na ziemi, przywieś na sznurkach do lampy  lub między meblami. Rozstaw również przedmioty do zdobycia. Zadaniem dzieci jest zdobyć przedmioty chodząc między balonikami tak, aby ich nie dotknąć.

Zabawa 42 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Pędzące balony. Zadanie w parach. Dzieci stoją naprzeciwko siebie. 1 osoba nadmuchuje balon , nie zawiązuje go i po chwili puszcza w stronę partnera w zabawie, którego zadaniem będzie  złapać  pędzący balon nie ruszając się z miejsca.

Zabawa 43 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Nadmuchaj kilka balonów różnego koloru, ale nie zawiązuj!. Przygotuj niezmazywalny marker do pisania i  napisz różne śmieszne pozytywne teksty (przykłady #019).  Spuść powietrze. Podczas zabawy sylwestrowej rozdaj lub losuj balony do nadmuchania. Ciekawe co ciekawego wydarzy się w nowym roku?

Zabawa 44 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Z butelki PET 0,5 litra odkręć nakrętkę i odetnij 6cm od góry. Przetnij balon na pół, zostaw końcówkę z gumką – zawiąż w miejscu odcięcia. W miejscu nakrętki  butelki nałóż końcówkę balonu z gumką. Teraz do butelki wrzuć małe ścinki kolorowego papieru lub bibuły. Małe konfetti gotowe.

Zabawa 45 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Z tutek po papieru powycinaj paski wielkości 5cm, które stworzą okrągłe podstawki. Nadmuchaj balony – na każdym napisz różne literki. Poustawiaj je na tutkach w miejscu widocznym np. na podłodze. Wymyśl krótkie hasła, które da się ułożyć z przygotowanych balonowych literek.  Losuj hasła i układaj je z balonów!

Zabawa 46 – ruchowa – z balonami – sylwestrowa

Przygotuj slalom między balonami. Czy uda się przebiec, aby balony nie spadały z tutek pod wpływem podmuchów powietrza?

Zabawa 47 – plastyczna – słoik – na Nowy Rok

Marzenia da się spełniać! Przygotuj farbki do szkła i słoik,  jak nie masz wykorzystaj inne materiały – farbki i pudełko,  karton,  bibułę pisaki, zdjęcia. Zapytaj swoje dzieci co chciałoby w tym roku najbardziej zrobić,  otrzymać lub jakie mogą być postanowienia noworoczne? Namalujcie to,  wyklejcie  lub przyozdóbcie tak, aby było widać zbliżanie się do upragnionego celu. Ustalcie co trzeba zrobić, aby  małymi kroczkami dążyć do tego celu. (czynność, pomoc, ocena, dobry uczynek).

Co do naszego słoiczka szczęścia? Kolorowe kuleczki np. skoczki. Kolorowe zdrowe lizaczki , cukierki (po ich zjedzeniu cel oddala się). Kawałki pociętego obrazka (co jakiś czas ułóżcie i sprawdźcie ile brakuje części). Motywujące hasła np. Jeszcze 10 i zdobędziesz upragniony prezent!  Brawo coraz bliżej! Super jesteś – jeszcze tylko 5!

Zabawa 48 – ruchowa – ze skakanką

WODA – BRZEG. Każde dziecko rozciąga skakankę na podłodze przed sobą. Na hasło „woda” uczestnicy przechodzą przez skakankę do przodu. Na sygnał „brzeg” wykonują krok w tył. Nauczyciel w dowolny sposób wydaje polecenia i robi to coraz szybciej. Kto się pomyli, wykonuje kilka przysiadów.

Zabawa 49 – ruchowa – ze skakanką

SIEĆ. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba zostaje bez pary (jeżeli jest parzysta liczba osób to nauczyciel staje z jednym dzieckiem w parze). Każda para ma jedną skakankę (każda osoba trzyma jeden koniec). Wszystkie pary ustawiają się w rzędzie i tworzą tunel ze skakanek układając je na różnych konfiguracjach np. jedna para wyżej, druga niżej, trzecia pod skosem itp. Osoba bez pary ma za zadanie przejść tunel starając się nie dotykać skakanek. Po przejściu następuje zmiana dziecka przechodzącego pod tunelem.

Zabawa 50 – ruchowa – ze skakanką

ALFABET. Wybrane dziecko skacze na skakance, a pozostałe dzieci mówią alfabet. Skaczące dziecko wymyśla 3 wyrazy na literę na której się „skuje” np. z omawianej tematyki.

Zabawa 51 – plastyczna – zimowa

Zabawa na popołudnie – śnieżny bałwanek. Wszystkie kółka i kapelusze zginamy na pół. Na jednym małym kołku malujemy oczy, nos i buzię, a na jednym dużym malujemy guziki. Następnie sklejamy ze sobą te same elementy tylko jedną połówką (patrz. zdjęcie 2). Na końcu przyklejamy elementy na niebieskiej kartce i doklejamy rączki oraz śnieżynki.
Potrzebujemy:
-białe kartki, z których wycinamy 3 duże i 3 małe kółka,
-czarną kartkę, z której wycinamy 3 kapelusze i 2 ręce,
-niebieską kartkę, na którą będziemy przyklejać bałwanka,
-śnieżynki (zrobione za pomocą  np. dziurkacza),
-klej , nożyczki flamastry.

Zabawa 52 – ruchowa – zimowa

Ulepimy dziś bałwana – Zimowy wyścig rzędów . Na początek:
Każdy rząd – trzy piłki  dmuchane najlepiej różnej wielkości  leżą przygotowane w hula-hop przy starcie, pachołki ułożone w slalom, na końcu przygotowane hula-hop.
Start: Pierwsza osoba biegnie slalomem lepiąc kulę śniegu (toczenie piłki), zostawia w hula-hop i wraca do rzędu.
Startuje kolejna  osoba tocząc mniejszą piłkę.
Zadaniem jest ułożyć tak piłki jedna za drugą, aby przypominały ulepionego bałwana.
Przy większej ilości uczestników można przygotować kapelusz, oczy, nos, guziki wykorzystując szarfy lub woreczki gimnastyczne. 

Zabawa 53 – ruchowa – ze skakanką

Do Kółeczka. Wszystkie dzieci mają skakankę i biegają na wyznaczonym terenie. Na sygnał uczestnicy tworzą koło ze swoich skakanek i wchodzą do środka. Jeżeli prowadzący pokazuję liczbę 1, to każdy układa swoje kółeczko, jeżeli są to kolejne liczby 2,3 itp. dzieci łączą się w grupy osób równej pokazanej liczbie i tworzą większe koło ze swoich skakanek.

Zabawa 54 – ruchowa – ze skakanką

Dokończ Rysunek. Zabawa na placu zabaw z chodnikiem, gdzie można malować. Dzieci rzucają przed siebie skakanką, a następnie dokańczają kredą rysunek, którego częścią jest skakanka, nie zmieniając przy tym jej położenia.

Zabawa 55- ruchowa – ze skakanką

Ile kroków do skakanki? Jedno dziecko skacze na skakance i wypowiada rymowankę: „Pan Sobieski miał trzy pieski, czerwony, zielony, niebieski”. Na koniec wierszyka rzuca skakankę w tył i nie odwracając się mówi, ile jest kroków do skakanki – do wyboru kroki normalne, słoniowe lub stópki. Następnie odwraca się i przechodzi zadeklarowaną liczbę kroków w kierunku skakanki. Jeżeli uda mu się dosięgnąć do skakanki, to zabiera ją i skacze ponownie zmieniając styl skakania. Jeżeli nie uda mu się chwycić skakanki, to skacze następne dziecko.

Zabawa 56 – plastyczna – na walentynki

SERDUSZKO – jak wykonujemy: Zaczynamy od wycięcia z tektury falistej serca i dwóch pasków (jeden szerszy, drugi węższy). Następnie malujemy wszystko na czerwono. Po wyschnięciu serduszko przyklejamy do wykałaczki i naklejamy na nie kokardkę ze wstążki. Stojaczek robimy z dwóch pasków, które przyklejamy na około wykałaczki. Najpierw szerszy pasek tektury, a później węższy, dzięki czemu nasze serduszko nie będzie się przewracało. Na odwrocie serca możemy przykleić życzenia.
Potrzebne: tektura, nożyczki, klej, wykałaczka, wstążka.

ZABAWA 54

KWIATUSZKI – jak wykonujemy:

Na początku wycinamy wszystkie potrzebne elementy (łodygi, listki oraz kółka). 

Na dużej serwetce naklejamy naszą kolorową kartkę, tak aby ozdobne boki serwetki tworzyły ramkę. Serwetki można wyciąć również z papieru. Następnie przechodzimy do wykonania kwiatków. Na środek małych serwetek naklejamy kolorowe kółka i razem z łodygami i listkami przyklejamy na naszą kolorową kartkę.

                        Potrzebne: serwetki we wzory (prostokątna, okrągłe),                                kolorowy papier, nożyczki, klej.

ZABAWA 55

1. Zamieć śnieżna

Wrzucamy na chustę kolorowe miękkie lub plastikowe piłeczki. Na sygnał powoli pada śnieg, – dzieci lekko falują chustą. Na hasło zamieć śnieżna dzieci z całej siły trzepocą chustą rozrzucając piłeczki dookoła.

ZABAWA 56

2.Bitwa śnieżek

Przygotowujemy piłeczki w dwóch kolorach. Chustę trzyma dwóch prowadzących tworząc kurtynę na wysokość wzrostu dzieci.  Dzielimy dzieci na dwie drużyny – każda otrzymuje piłki w swoim wybranym kolorze. Na hasło start przerzucamy piłeczki ponad chustą. Na sygnał stop liczymy piłki po każdej stronie. Wygrywa drużyna, która ma mniej swoich piłeczek.

ZABAWA 57

3. Odśnieżanie

Wrzucamy piłeczki w danym kolorze na chustę . Zadaniem dzieci jest tak wachlowanie chustą, aby wszystkie piłeczki znalazły się na jednym kolorze.

ZABAWA 58

4. Narciarz

Wrzucamy piłeczki w danym kolorze na chustę . Jedno z dzieci wchodzi  do środka również na chustę – udaje, że zjeżdża na nartach . Reszta dzieci trzymając chustę  faluje ją podrzucając piłeczki – narciarz zjeżdża przy padającym śniegu.

ZABAWA 59

PINGWINKI – jak wykonujemy:

Zaczynamy od oklejenia rolki czarną kartką, a następnie z białek kartki wycinamy brzuszek oraz oczy i przyklejamy z przodu. Malujemy oczy. Kolejnym etapem to wycięcie i przyklejenie skrzydełek. Pozostaje z plasteliny uformować dziób i nóżki – pingwinek gotowy.

            Potrzebne: rolka po papierze toaletowym, czarna i biała kartka, pomarańczowa plastelina, klej, nożyczki i czarny flamaster

ZABAWA 60

BAŁWANEK – jak wykonujemy:

Zaczynamy od oklejenia rolki białą kartką. Następnie odcinamy sobie szerszy pasek bibuły i przyklejamy na około jego brzeg do rolki i związujemy sznurkiem, tak by kształtem przypominało czapkę z pomponem. Odcinamy kolejny pasek bibuły formujemy szalik  (najlepiej podkleić, żeby nie spadł). Na zakończenie rysujemy oczka, buzię oraz guziki i lepimy nos z plasteliny.

Potrzebne: rolka po papierze toaletowym, biała kartka, kolorowa bibuła, pomarańczowa plastelina, klej, nożyczki, czarny flamaster.

ZABAWA 61

Na początek::

Nadmuchaj balony w różnych kolorach (po 2szt.  z każdego koloru) i ukryj w nich pocięte zdania na temat bezpiecznej zabawy w zimie.  Zabawa:

Dwie drużyny rywalizują ze sobą,  która pierwsza ułoży

hasło po przebiciu wybranego koloru balonu.

Przykładowe hasła:

  1. Zjeżdżaj na sankach w miejscach bezpiecznych.
  2. Baw się daleko od drogi,  tam gdzie nie jeżdżą samochody.
  3. Pamiętaj o czapce, szaliku i ciepłych rękawiczkach.
  4. Nie wchodź na zamarznięte stawy.
  5. Idą c chodnikiem patrz pod nogi,
  6. Nie spaceruj po śliskim krawężniku.
  7. Nie baw się zamarzniętym śniegiem.
  8. Nie rzucaj twardymi śnieżkami.
  9. Przechodź uważnie i nie przebiegaj przez jezdnię.
  10. Noś odblaski,  aby być widocznym na drodze!
  11. Uważaj na schodach – trzymaj się poręczy.
  12. Nie pij zimnych napojów spędzając czas na świeżym powietrzu.

ZABAWA 62

Balonowe cukierki– pomysł na przystrojenie sali karnawałowej!

Przygotuj:  Balony, wstążki, kolorową rafię, bibułę lub folię przeźroczystą (celofan)

Nadmuchaj balony, zapakuj w folię lub bibułę , zawiąż wstążki przy końcach i rozwieś na  sali najlepiej nad głowami bawiących się dzieci.

Dodatkowo  – do niektórych balonów wrzuć mini cukierki i przebijcie je pod koniec balu.

Efekt WOW murowany!!!

ZABAWA 63

JAK MOGĘ POMÓC BABCI I DZIADKOWI – ZABAWY 

POMOC W SPRZĄTANIU

Na podłodze rozsyp kolorowe kuleczki (mogą być z papieru).

Podziel dzieci na grupy – na sygnał każda grupa zbiera wybrane kuleczki do wiaderka.

WYNOSZENIE ŚMIECI

Przygotowane wiaderka z kuleczkami, ustawiony slalom z pachołków

lub inne przeszkody. Dzieci ustawione w rzędy.

Na sygnał spacer między przeszkodami.

POMOC W ZAKUPACH

Przygotowane kolorowe kartony. Dzieci ustawione w rzędy. Na sygnał spacer z kartonami ułożonymi jeden na drugim tak, aby nie spadły.

POMOC PRZY SCHODZENIU PO SCHODACH

Dzieci ustawione w parach., przyległe nogi związane luźno skakanką. Na sygnał wspólne przejście przez przygotowany slalom.

ODNIESIENIE NACZYŃ DO KUCHNI

Dzieci ustawione w rzędach trzymają zeszyt z twardą

okładką a na nim stoi kubek i kilka kredek w środku.

Przejście slalomem, tak aby nic z zeszytu nie spadło.

WARTO POMAGAĆ STARSZYM OSOBOM!!!

ZABAWA 64

ZABAWA W CHOWANEGO

Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko chowa pluszowego bohatera
z bajki. Następnie drugie próbuje go odszukać, mając zawiązane oczy
i słuchając tylko wskazówek kolegi/koleżanki np. prosto, w lewo, itp.

ZABAWA 65

BRYKAJĄCE TYGRYSKI

Dzieci ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel rozkłada trasę w kolorowych kółek, następnie trzymając ulubioną maskotkę w rękach prezentuje w jaki sposób mają po nich przeskakiwać np. na jednej nodze, co drugie kółko itp. Zadaniem każdego dziecka jest pobrykać po kółeczkach zgodnie z zaprezentowanym przez nauczyciela wzorem.

ZABAWA 66

DO PARY

Dzielimy dzieci na dwie grupy. Jednej rozdajemy pluszowe postacie

z bajki , a drugiej grupie dajemy wydrukowane zdjęcia  rzeczy charakterystyczne dla postaci, np. królik – marchewka, Puchatek – miód itp. Dzieci biegają po sali w rytm muzyki,  a na przerwę w muzyce  muszą dobrać się w pary tak, aby dany przedmiot pasował do odpowiedniej postaci.  Po każdej rundzie losowa zamiana rekwizytów.

ZABAWA 67

KOLOROWA WYSPA

Kładziemy chustę animacyjną na ziemi. Dzieci stają w odległości kilku kroków od chusty trzymając swoje maskotki. Aby zdobyć punkt należy powiedzieć na jaki kolor się celuje, a następnie rzucić maskotką tak, aby pozostała na wybranym kolorze.

ZABAWA 68

DOGOŃ MNIE

Dzieci siadają w kole dookoła chusty i kładą przed siebie pluszowe maskotki. Na sygnał nauczyciela  dwójka dzieci podnosi maskotki leżące na wybranym przez prowadzącego kolorze i podają z rąk do rąk kolejnym uczestnikom  zgodnie ze wskazówkami zegara. Zadanie: Która maskotka szybciej dotrze na swoje miejsce.

ZABAWA 69

ZAPAMIĘTAJ MNIE

Dzieci siadają w kole dookoła chusty i kładą przed siebie pluszowe maskotki. Wybrana jedna osoba wychodzi a dzieci w tym czasie zamieniają położenie kilku maskotek.  Po powrocie wybraniec musi  odgadnąć co się zmieniło.

ZABAWA 70

Sprawność HULA

W trakcie zabawy dzielimy dzieci na równe grupy. Jedno z dzieci wkłada hulahop na siebie np. na ramię. Następnie grupa chwyta się za ręce tworząc zamknięte koło. Na start muzyki trzeba tak balansować całym ciałem aby hula hop przemieszczało się w jedną wybraną stronę. Dzieci muszą przekładać nogi, schylać się, podnosić ręce i przeciskać się.

Która drużyna pierwsza?

ZABAWA 71

Taniec HULA

W trakcie zabawy dzieci otrzymują hulahop i stają w 3-4 osobowych grupach. Jedno z dzieci trzyma hulahop. Zabawa rozpoczyna się gdy muzyka gra, wszyscy tańczą. Gdy zamilknie dziecko, które trzyma hulahop natychmiast przekłada przez siebie hulahop i podaje dalej. Która grupa dzieci zrobi to najszybciej dostaje punkt. Można powtórzyć

kilka razy zadając

różne zadania.

ZABAWA 72

Pociąg  HULA

W trakcie zabawy dzieci ustawiają się w pociągi.  Pierwsza osoba „Maszynista” otrzymuje hulahop jako kierownicę. Gdy gra muzyka pociągi jeżdżą po sali. „Wagoniki” muszą uważać jak skręca maszynista.

Utrudnienie: Gdy muzyka zamilknie: „Maszynista” przechodzi przez hulahop a następnie trzyma je na niskiej wysokości,

tak aby mogły przejść wszystkie „wagoniki”

i ustawić się po drugiej stronie.

ZABAWA 73

ZABAWA INTEGRACYJNA – KOLORY

Uczestnicy siadają wokół chusty animacyjnej.  Rozdajemy kartki papieru, na których każdy rysuje koło i dzieli je na tyle części ile jest kolorów chusty. Następnie czytamy  pytania, które pomogą poznać się np.  jaki lubię kolor, co lubię robić w wolnym czasie, co lubię jeść, itp. 

Pytania te przyporządkowane są do koloru chusty a uczestnicy piszą na kartkach odpowiedzi. Zaczynamy zabawę – wybrany z uczestników zamyka oczy i rzuca rekwizytem np. misiem na chustę.

Czytamy pytanie z koloru, na którym zatrzymał się miś a chętni odpowiadają.

ZABAWA 74

WIRUJĄCE PLANETY

Przygotuj  : Duże piłki dmuchane, które leżą w różnych miejscach na sali w hulahop.

Zabawa: Z pośród dzieci wybieramy planety – dzieci, które będą toczyły duże piłki. Na start „planety” biegają po sali tocząc piłki,  a pozostali  czyli „gwiazdy” uciekają, aby nie zostać dotkniętym.  Po chwili zmiana.

ZABAWA 75

ŚNIEŻNA KULA

Przygotuj  : Duże piłki dmuchane.

Zabawa: Dzieci stoją w kole,  kilka osób  (2—4) trzyma piłki dmuchane. Na hasło śnieżna kula dzieci puszczają piłki do wybranych

przez siebie osób przez środek, tak  aby się nie zderzały.

Piłkami nie można rzucać – muszą toczyć  się po ziemi.

ZABAWA 76

DUŻE KOLORY

Przygotuj  : Piłka dmuchana.

Zabawa: Dzieci stoją w kole,  1 osoba wchodzi do środka z piłką gimnastyczną. Rozpoczyna tocząc piłkę do wybranej osoby mówiąc różne kolory. Gdy wypowie czarny należy odsunąć się tak aby tocząca się piłka nie dotknęła. Pozostałe kolory wybrana osoba łapie i puszcza piłkę z powrotem.

ZABAWA 77

ZABAWA W BOBSLEJE

Przygotuj  : tyczki gimnastyczne i pachołki.

Zabawa: Dzieci ustawione w rzędach  trzymają w obydwu rękach tyczki gimnastyczne w grupach (2-4 osoby). Na start slalom między pachołkami.

ZABAWA78

ZABAWA ZJAZD NA NARTACH

Przygotuj  : skakanka.

Zabawa: Dzieci biegają po sali,  na sygnał stop zatrzymują się. Wybrana osoba otrzymuje skakankę, którą chwyta tak, aby sznurek był  za plecami. Jej zadaniem jest pobiec między pozostałymi dziećmi udając zjazd slalomem na nartach mijając  „tyczki” dzieci raz z prawej raz z lewej strony. Po chwili  ponowny bieg i zmiana Narciarza.

ZABAWA 79

ZABAWA W HOKEJ NA LODZIE

Przygotuj  : kij unihokej, piłeczki, pachołki, małe dywaniki.

Zabawa: Dzieci stoją w rzędzie,   na start 1 osoba prowadzi piłeczkę hokejką szurając po podłożu dywanikami – imitując jazdę na łyżwach. Wraca biegiem i zmiana.

ZABAWA 80

NAKRĘTKI  – PODZIAŁ NA GRUPY

Przygotuj   garść nakrętek  a następnie

zastanów się jaki podział na grupy chcesz przygotować:

  • według cyfr – według kolorów   – inne np. zwierzątka

Teraz na papierze samoprzylepnym wydrukuj lub

narysuj swoje wybory i dostosuj do liczby dzieci.

Oklej nakrętki i wrzuć do kolorowego pudełka lub worka.

Możesz również wykorzystać taśmę samoprzylepną i zwykłe kolorowe kartki.

Na zajęciach pozwól dzieciom wylosować

– szybko i  z zainteresowaniem podzielisz dzieci na grupy.

Powodzenia!

ZABAWA 81

KARNAWAŁ – ZABAWA Z BALONAMI cz.4

Do zabawy przygotowujemy balony.

Najlepiej  różne kolory i tak, aby starczyło dla wszystkich dzieci.

Podczas grania muzyki dzieci tańczą i bawią się balonami.

Gdy muzyka przycichnie wykonują różne zadania podane przez prowadzącego.

Przykładowe zadania:

  • Podrzucasz balon i klaszczesz w dłonie 3 razy
  • Podrzucasz balon i obracasz się w  prawo lub lewo
  • Kładziesz  balon na ziemi i przytrzymujesz butem , tak aby nie pękł
  • Kładziesz balon na głowie i próbujesz  jak najdłużej utrzymać
  • Obracasz balon dookoła własnego ciała
  • Wymieniasz się z osobą, która ma inny kolor balonu
  • Podbijasz balon jak w siatkówce do góry
  • Wkładasz balon między kolana i podskakujesz, tak aby nie pękł

Dodatkowym zadaniem może być  wykonanie różnych zadań w parach:

  • Balon między czoła i przysiad
  • Balon między brzuchy  – jedna osoba się obraca
  • Balon na ziemi  – razem podnosimy do góry trzymając jedną ręką

ZABAWA 82

BEREK WOKÓŁ PLANET

Po sali  rozrzucamy duże dmuchane piłki i wyznaczamy przestrzeń do zabawy. Wyznaczony berek rozpoczyna zabawę – musi  łapać uciekających,  którzy dodatkowo nie mogą dotknąć leżących piłek – planet . Osoba załapana staje się planetą – bierze jedną dużą piłkę i powoli toczy ją  p o kole. Po chwili zmiana berka i osób złapanych  – zaczynamy od nowa.

Uwaga: Pamiętaj o bezpiecznej zabawie, nie pozwól kopać i rzucać piłkami!

ZABAWA 83

GWIEZDNE  KRĘGLE

Ustawiamy kilka dmuchanych piłek  różnej wielkości blisko siebie – uczestnicy stają naprzeciwko w odległości 5-10m. Na sygnał pierwsza osobą rzuca piłką. Zadaniem jest wykonanie takiego rzutu, aby jak najwięcej piłek zderzyło się ze sobą – przyznajemy za to punkty. Następnie  kolejna osoba rzuca . Piłki można ustawiać przed każdym rzutem  w identyczny układ  lub  wykorzystać nowo powstały po rzucie poprzednika i wymyślić dodatkową punktację. Powodzenia!

ZABAWA 84

ODŚNIEŻANIE

Po sali  rozrzucamy  pozgniatane kulki papieru, które  są śniegiem ( w ilości dużo większej niż osób uczestniczących w zabawie).. Wyznaczamy kilka drużyn,  które stają w rzędach w różnych odległościach. Każda ma leżące na ziemi hulahop.

Na sygnał pierwsze osoby stratują i zbierają zalegający śnieg tocząc lub kopiąc kulki nogą w kierunku swojej drużyny. Gdy kulka znajdzie się w hulahop startuje kolejna osoba. Która pierwsza drużyna odśnieży teren.

ZABAWA 85

SZAL BAŁWANKA

Dzieci siadają w kółku w siadzie skrzyżnym. Jedna osoba dostaje szal, który zgubił bałwanek. Na sygnał dzieci rozpoczynają śpiewać piosenkę: hu ha hu huha nasza zima zła…

W tym czasie  uczestnik z szalikiem bałwanka chodzi wokół dzieci . W pewnym momencie rzuca go  do danego dziecka i musi  przed nim uciekać w danym kierunku dookoła, aby zająć zwolnione miejsce. Gdy musi uda nowy posiadacz szalika rozpoczyna zabawę.

ZABAWA 86

GWIEZDNE  KRĘGLE

Ustawiamy kilka dmuchanych piłek  różnej wielkości blisko siebie – uczestnicy stają naprzeciwko w odległości 5-10m. Na sygnał pierwsza osobą rzuca piłką. Zadaniem jest wykonanie takiego rzutu, aby jak najwięcej piłek zderzyło się ze sobą – przyznajemy za to punkty. Następnie  kolejna osoba rzuca . Piłki można ustawiać przed każdym rzutem  w identyczny układ  lub  wykorzystać nowo powstały po rzucie poprzednika i wymyślić dodatkową punktację. Powodzenia!

ZABAWA 87

BEREK WOKÓŁ PLANET

Po sali  rozrzucamy duże dmuchane piłki i wyznaczamy przestrzeń do zabawy. Wyznaczony berek rozpoczyna zabawę – musi  łapać uciekających,  którzy dodatkowo nie mogą dotknąć leżących piłek – planet . Osoba załapana staje się planetą – bierze jedną dużą piłkę i powoli toczy ją  p o kole. Po chwili zmiana berka i osób złapanych  – zaczynamy od nowa.

Uwaga: Pamiętaj o bezpiecznej zabawie, nie pozwól kopać i rzucać piłkami!

ZABAWA 88

SKOKI NARCIARSKIENA WESOŁO

1,2,3 Baba jaga patrzy w wersji sportowej 😉

Wybieramy sędziego, który w pewnej odległości ustawia się tyłem do grupy.

Na sygnał sędziego „ skacz,  skacz jak …………………” uczestnicy podbiegają na palcach, a tuż przed odwróceniem się sędziego lądują telemarkiem.

Komu uda się utrzymać skok i lądowanie (nie będzie się ruszał jak sędzia patrzy) bawi się dalej. Kto się poruszy musi zaczynać od nowa.

Kto „doleci” do sędziego pierwszy wygrywa i sam staje się sędzią.

ZABAWA 89

SPACER PO ZAMRAZNIĘTYCH KRACH

Przygotowujemy kartki papieru białe (kry lodowe) i niebieskie – lub innego koloru.  Możemy również poprosić dzieci, aby przed zabawą namalowały na kartkach rybki i inne wodne zwierzątka.

Przed rozpoczęciem zabawy układamy tor z kartek  na przemian lub luźno na sali. Komu uda się tak przejść po krach, aby nie wpaść do mroźnego jeziora. Dodatkowo możemy skorzystać z różnych rekwizytów np. hulahop mogą stworzyć bezpieczne wyspy.

ZABAWA 90

SPORTOWY OBRAZEK

Do zabawy potrzebujemy kostkę najlepiej dużą widoczną dla uczestników oraz rekwizyty w postaci piłeczek, woreczków, piłek z gier,

skakanek, hulahop.

Rekwizyty kładziemy na sali w różnych miejscach.

Na kartce bloku technicznego rysujemy układ rekwizytów, które posiadamy np. hulahop

a w nim 1 woreczek i dwie piłeczki.

Przygotowujemy 6 takich kart w różnych układach – zgodnie z ilością oczek. 

Dzielimy grupę na kilka drużyn (2-3 osobowe).

Rozpoczynamy zabawę rzutem kostki.

Gdy wypadnie dany numer odwracamy kartę zadania i pokazujemy dzieciom. Celem każdej drużyny jest jak najszybsze ułożenie rekwizytów w podany na karcie sposób.

Po wykonaniu zadania rekwizyty wracają na środek a najszybsi zdobywają punkty.

ZABAWA 91

WESOŁA PRZYGODA

Potrzebujemy po 1 skakance dla każdego uczestnika zabawy.

Dodatkowo przygotowujemy historię, którą będziemy czytać lub opowiadać na głos – może być tekst, który za zadanie ma pomóc w zapamiętaniu wiersza, lektury lub np. zasad bezpieczeństwa.

W trakcie krótkiego streszczenia wybieramy kilka motywów  lub słów, które czytając zatrzymamy się i zaprosimy dzieci do zabawy.

Przykłady z przyrody „Wycieczka w góry…”:

  • Rzeka – dzieci kładą skakankę na ziemi i spacerują po niej,
  • Drzewa – dzieci trzymają skakankę

w górze i przechylają się na boki,

  • Wiatr – dzieci biegają po sali ciągnąc za sobą skakankę,
  • Kamienie – wszystkie skakanki porozkładane

na ziemi – dzieci przechodzą między nimi,

  • Zwierzęta – skakanki ułożone na ziemi w koła – dzieci

biegają i na sygnał stają w środku koła w milczeniu,

  • Słońce – podskakują na skakance jak chcą,
  • Deszcz – kładą skakankę na ziemi i szybko podskakują nad nią,

Powodzenia w tworzeniu twojej historii !!!

ZABAWA 92

PRZYGODY NA ŁĄCE

Przygotowujemy linę i kilka dodatkowych  rekwizytów tj. kolorowe piłeczki, woreczki gimnastyczne, kolorowe balony.

Linę rozkładamy na podłodze wzdłuż a resztę rekwizytów wokół niej.

Zabawę zaczynamy od ustawienia dzieci w rząd i opowieści jak zakwitły pierwsze kwiaty, kolorowe duże i małe.

Następnie zaprosimy dzieci do zbierania. Pamiętajmy jednak, aby nie zniszczyć za dużo zieleni wokół, dlatego musimy przejść  po wyznaczonej ścieżce, którą stworzy lina.

Każde dziecko wybiera sobie jeden kolor kuleczek, woreczków czy balonów i przechodząc po linie stara się kilka nazbierać.

Miłej odpoczynku na łące!!!

ZABAWA 93

ACH TO MNOŻENIE

Do zabawy potrzebujemy kostki piankowe (kartonowe), na niektórych naklejamy cyfry oraz chustę animacyjną. Na sygnał dzieci wachlują chustą podrzucając kostki do gry: Na hasło stop zatrzymują się a dziecko trzymający wskazany kolor chusty:

Wersja 1: mówi wynik mnożenia cyfr, które są na kostce

Wersja 2: mówi wynik mnożenia ćwiczonej wybranej przez prowadzącego cyfry oraz cyfry, która pokazała się na górze kostki.

ZABAWA 94

ZABAWA ZNAM SŁOWO

Podobnie jak wyżej przygotowujemy chustę animacyjną i kostki piankowe, na których naklejamy literki. Na sygnał wachlują chustą podrzucając kostki do góry. Na hasło stop przestają wachlować a dziecko trzymające wskazany kolor wymyśla słowo, które zawiera w sobie literki, które pokazały się na kostce.

ZABAWA 95

ZABAWA OGÓRD PEŁEN KOLORÓW

Przygotowujemy zdjęcia / rysunki z różnymi zdjęciami owoców / warzyw, które chcemy omówić z dziećmi. Karty przyklejamy na wiaderka.

Rozsypujemy po Sali kolorowe piłeczki, które swoimi kolorami będą imitować przygotowane owoce/warzywa.

Wersja 1:Dzieci zbierają dane kuleczki i przyporządkowują do konkretnych wiaderek. W jakim czasie uda nam się pozbierać owoce?

Wersja 2: Dzieci w rzędzie. Na start po kolei podbiegają do danych kuleczek i z miejsca poniesienia musza wycelować do konkretnego wiaderka, powrót do drużyny po trafieniu do środka. Która drużyna najszybciej napełni kosz owoców?

Wersja 3: Ustawiamy wiaderka obok siebie i wyznaczamy różne punkty za wrzucenie kuleczek do środka. Rywalizacja o zdobycie jak najwięcej punktów może odbyć się między drużynami jak i indywidualnie. Powodzenia

ZABAWA 96

ZMIANA WŁAŚCICIELA

Dzieci siadają wokół chusty. Każdy otrzymuje rekwizyt do trzymania. Wyznaczamy jedną osobę, która odchodzi od chusty. Na sygnał kilkoro dzieci wymienia się przedmiotami. Teraz prosimy wybrańca o powrót. Czy uda się odgadnąć wszystkie zmiany.

ZABAWA 97

ZNIKAJĄCE PRZEDMIOTY

Dzieci siedzą wokół chusty, na której kładziemy różne rekwizyty. Na sygnał wszyscy zamykają oczy i dla pewności zasłaniają. Prosimy o przestrzeganie zasad gry. Następnie chowamy pod chustą chowamy 1-3 przedmioty. Teraz wszyscy mogą otworzyć oczy. Kto pierwszy zgadnie jakich rekwizytów brakuje?

ZABAWA 98

WIELKANOCNE PORZĄDKI

Zaprojektuj na dużej kartce arkuszu papieru pokój dziecka. Narysujcie razem wszystkie szafki i pudełka oraz miejsca na zabawki (można przygotować wycięte zdjęcia).

Zastanówcie się razem w jakich miejscach zabawki będą czuły się najlepiej i dlaczego ważne jest, aby miały swoje stałe miejsce. Przykłady:

– Autka lubią patrzeć na świat –ustawione jeden obok drugiego na otwartej półce patrząc reflektorami w stronę pokoju – tak aby mogły oświetlać pokój w razie potrzeby.

– Pluszaki lubiące ciepło – przytulone i ułożone blisko siebie w niedalekiej odległości od gospodarza

– Lalki lubią piękne pokoje, dlatego dla nich przygotowane piękne ozdobione półki lub pudełka.

– Kredki – razem w pojemnikach, ponieważ lubią wspólnie kolorować.

Powodzenia!!!

ZABAWA 99

BEREK AMEBA

Wyznaczony berek rozpoczyna łapanie, złapana osoba dołącza do berka. Gdy w grupie goniącej znajdują się 4 osoby dzieli się ona na pół – powstają dwa berki. Zabawa trwa dopóki wszyscy nie zostaną złapani.

ZABAWA 100

NIEROZŁĄCZNI

Ilość uczestników nieparzysta jeden goniący, parzysta – dwóch goniących berków. Reszta ustawiona w pary. Wyznaczony berek goni uciekające pary. Gdy uda mu się dotknąć jedną z osób zabiera ją do swojej pary, a pozostała osoba staje się berkiem.

ZABAWA 101

TANCERZE

Wyznaczona para goni uciekających. Aby uchronić się przed złapaniem osoby w parze staja naprzeciwko siebie trzymając się za ręce i zaczynają tańczyć. Para, która nie zdąży wykonać zadania staje się berkiem.

ZABAWA 102

UCIECZKA PRZED KULĄ

Na ziemi rozkładamy linę i opowiadamy do niej piracką historyjkę. Pierwszy odważny próbuje przejść po linie zawieszonej między masztami. – idąc musi uważać na latające kule. Po obu stronach liny stają w parach pozostali uczestnicy zabawy. Ich zadaniem jest przerzucać między sobą piłki utrudniając spacer po linie. Po przejściu zamiana zwycięzcy z wyznaczoną osobą.

ZABAWA 103

BITWA KULEK.

Na ziemi rozłożona linia dzieląca miejsce zabawy na dwie połowy – „ to pływające statki piratów. Dzieci podzielona na dwie załogi –  każda ma po tyle samo małych miękkich kuleczek. (lub zgniecionych gazet) Na sygnał startu rozpoczynają się przerzucanie piłeczek na drugą stronę – po określonym czasie stop. Drużyna która ma mnie kuleczek na swojej połowie wygrywa. Zwróć uwagę na nie rzucanie w siebie!

ZABAWA 104

PIŁKA W NATARCIU

Grupa zostaje podzielona na dwie drużyny – jedna staje na zewnątrz wyznaczonego pola, druga w środku. Grupa na zewnątrz staje się atakująca i rzuca lub toczy przez środek piłkę tak, aby dotknęła jak największą ilość uciekających. Przyznajemy punkt za każdą złapana osobę, dzięki czemu może ona nadal bawić się i uciekać przed piłką. Po wyznaczonym czasie sumujemy punkty i następuje zamiana ról. Pamiętaj: Stwórz duże pole gry i nie pozwól rzucać piłki mocno w górę!

ZABAWA 105

TOCZĄCA PIŁKA

Wyznaczona osoba biega berek kozłując dużą piłkę. Gdy się zatrzyma, również stają pozostali uciekający uczestnicy zabawy. Teraz decydujący moment – berek puszcza piłkę w kierunku stojących. Aby uchronić się przed złapaniem można tylko odskoczyć lub uchylić się przed piłką. Dotknięta osoba staje się berkiem.

ZABAWA 106

POPLĄTANE LINY

Przygotowujemy dużą ilość skakanek np.10. Rozrzucamy na ziemi w różnych miejscach. Skakanki imitują liny na statku pirackim, które podczas sztormu porwały się i poplątały. Zadanie to jak najszybsze rozplątanie i ułożenie skakanek w 1 ciąg. Można sprawdzić wytrzymałość liny – trzeba dostać się na koniec idąc po ułożonej ze skakanek trasie.

ZABAWA 107

MORSKIE ŁOWIENIE

Do kilku skakanek przywiązujemy maskotki najlepiej związane z wodą wzory np. rybki. Z pozostałych skakanek tworzymy zamknięte koła i ustawiamy w oddali od stojącej grupy. Łowienie polega na  rzuceniu maskotką trzymając końcówkę skakanki. Połowy są udane, gdy maskotka po rzucie zatrzyma się w środku leżącej skakanki.

ZABAWA 108

BIEGAJĄCA CYFRA

Do zabawy potrzebujemy kostki piankowe (kartonowe), na których naklejamy cyfry oraz chustę animacyjną.  Dzieci siedzą wokół chusty i mają przyporządkowane numery od 1 do 6. Po rzucie kostką przez wybraną osobę dzieci, których cyfra wypadnie wstają i biegną dookoła chusty. Kto pierwszy dotrze na swoje miejsce?

ZABAWA 109

ILE ZNASZ SŁÓW

Podobnie jak wyżej – przygotowujemy chustę animacyjną i kostki piankowe, na których naklejamy literki. Dzieci siedzą wokół chusty – mają kartki i długopis. Po rzucie kostką wyznaczamy czas 60 sekund na wymyślenie jak największej ilości słów zaczynających się na wyrzucona literkę. Można wprowadzić kategorie np. zwierzęta przedmioty imiona.

ZABAWA 110

MAŁA ROZGRZEWKA

Kilka hula-hop leży w rogach Sali. Na sygnał berek goni uciekające dzieci, które po złapani muszą jak najszybciej pobiec do hulahop i przełożyć  je przez siebie, a następnie wrócić do zabawy. Dodatkowym zadaniem może być również kręcenie na ręce, nodze lub biodrach.

ZABAWA 111

Rozkręcamy się jak hula-hop

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym tworzą koło dodatkowo otrzymują hulahop. Na sygnał prowadzący podaje dany kolor, a dzieci które trzymają hulahop wyznaczonego koloru szybko przechodzą przez nie, odkładają na ziemie i jak najszybciej biegną dookoła grupy, aby znów usiąść na swoim miejscu.

ZABAWA 112

PIŁECZKOWY KURIER

Przygotuj kilka hulahop oraz wiaderka, piłeczki. Stwórz listy – złożone na pół kartki, na których napisz różną ilość i kolor piłeczek.

Zamiast piłeczek mogą być zabawki, klocki i inne materiały. Dzieci ustawione w 1 lub 2 rzędach.

Na start 1 uczestnik podbiega do pierwszej stacji, gdzie znajdują się złożone w hulahop listy. Po wybraniu jednego czytają jaką przesyłkę dostarczyć.

Przykład: Dostarcz 3 czerwone i 3 żółte piłeczki do zielonego wiaderka!

Następnie dobiega do wiaderek , wybiera przesyłkę i biegnie dostarczyć (wrzucić) ją do wyznaczonego celu. Na koniec czeka pokwitowanie – piątka od uśmiechniętego prowadzącego i powrót do grupy. 

To zaczynamy 3… 2… 1…

Bardziej atrakcyjne: [przygotuj pudełka do których należy wrzucić piłeczki i dostarczyć je biegnąc slalomem.

ZABAWA 113

POZAMIENIANE LITERKI

Przygotuj kilka kolorowych kartek A4 z literkami tworzącymi imiona w grupie uczestników. Następnie podziel dzieci na dwie drużyny i postaw zasłonę z chusty. Na 3 2 1  chusta opada a dzieci trzymają w sposób widoczny różne literki. Tworzą one imię jednego z uczestników. Która z drużyn pierwsza zgadnie jakie to imię i do kogo należy

ZABAWA 114

Zgadnij moje imię

Przygotuj kilka kolorowych kartek A4 z literkami, na które zaczynają się imiona uczestników zabawy i pisaki. Ułóż je pod leżącą chustą. Na sygnał prowadzącego, który podnosi chustę, dzieci szukają jak najszybciej swojej kartki i podnoszą do góry. Teraz zadaniem jest wypisać na kartce wszystkich uczestników biegając i pytając o imię. Na koniec siadamy wokół położonej chusty i pytamy, kto chce wymienić kogo poznał podczas zabawy?

ZABAWA 115

WYCIECZKA SAMOLOTEM

Dzieci siedzą wokół chusty i trzymają w rękach ulubioną maskotkę. Wybieramy dany kolor, który wstaje i biegnie dookoła chusty – maskotki trzymane w rękach lecą samolotem. Gdy nadchodzi burza wszystkie trafiają na chustę, dzieci wstają, łapią uchwyty i zaczynają mocno trzepotać. Po chwili koniec burzy – można znów latać – dzieci zabierają maskotki do rąk, siadamy wokół chusty i wybieramy kolejny kolory do latania.

ZABAWA 116

PLUSZAKI NA PLAŻY

Dzieci w kole trzymają chustę . Wybieramy 2-4 maskotki, które przyniosły dzieci. Na początek – kładziemy je na kolorach żółtym i pomarańczowych – to jest nasza plaża. Rozpoczynamy zabawę – na sygnał zaczynamy mocno trzepotać chustę – maskotki idą pływać w morzu i podskakują na chuście. Powrót na plażę – Maskotki mają znów zatrzymać się na kolorach żółtym i pomarańczowym. Zmiana plażowiczów – wymieniamy maskotki na chuście. Wow je!

ZABAWA 117

ZAPLĄTANA LINA

Grupę dzielimy na drużyny. Do zabawy potrzebne liny w ilości odpowiadającej ilości grup. Przed rozpoczęciem zawiązujemy pojedyncze pętle (supły) na linach, w drużynie. Na sygnał start rozpoczyna się rozplątywanie. Do liny biegnie pierwsza osoba z rzędu, po rozwiązaniu jednego supła biegnie z powrotem do drużyny – przybija piątkę i rusza kolejna osoba. Dodatkowo na pokładzie statku ustawiamy wiaderka i miotły – trzeba uważać i omijać przeszkody na statku. Wygrywa drużyna, która pierwsza rozsupła linę w całości.

ZABAWA 118

POKŁAD STATKU NA SZTORMIE

Grupę dzielimy drużynę na drużyny. Nasze miejsce to pokład statku podczas sztormu. Wybieramy rekwizyty do zabawy i rozrzucamy je po całej Sali – wykorzystamy linę, hulahop, piłeczki, wiaderka i inne. Na kartkach rysujemy ustawienie rekwizytów przed sztormem. Na start kapitanowie biegną po rysunek, a następnie wspólnie z drużyną znajdują i ustawiają według wzoru wszystkie przedmioty. Kto pierwszy wykona zadanie i na statek wróci porządek? Wygrywa!

ZABAWA 119

ZABAWA Z PIŁKĄ

Przygotuj kilka różnokolorowych piłek do zabawy bieżnej. Piłek musi być mniej niż połowa liczby dzieci. Przed zabawą należy je rozrzucać po Sali. Animator mówi na głos: Jestem radosny – dzieci biegają uważając na leżące piłki. Jestem uśmiechnięty – dzieci podbiegają do piłek – nie wszystkim uda się ją podnieść. Jestem życzliwy – dzieci, które mają piłkę podają ją do tych, której jej nie trzymają. Jestem z Wami – dzieci podrzucają piłkę do góry i zaczynają biegać dalej.

ZABAWA 120

ZABAWA Z KOLORYMI KARTKAMI.

Namaluj na kartkach buźki, dużo pięknych uśmiechów i parę smutnych. Kartek może być tyle samo lub więcej niż dzieci. Przed rozpoczęciem zabawy odwrócić je rysunkiem o dołu i rozłożyć losowo po Sali. Na sygnał dzieci uważają biegają omijając buźki. Na hasło Jestem Życzliwy dzieci podbiegają do kartek i podnoszą do góry. Kto ma uśmiechniętą buźkę podbiega do osoby z smutną buźką – rozśmiesza, mówi, który ponownie je losowo rozkłada. Zaczynamy ponownie biegać. A może pięknie uśmiechnięte buźki namalują dzieci?

ZABAWA 121

MIŚ UKOCHANY MIŚ

Dzieci siadają wokół chusty kładąc przed sobą Misia pluszowego. Prowadzący przygotowuje kolorowe kartki wzorem kolorów z chusty. Wypisuje na nich pytania dotyczące ukochanej maskotki np. skąd ją masz, za co ją lubisz, co ona lubi robić najbardziej, jakich ma przyjaciół. Następnie losujemy pytanie np. rzucamy misiem na chustę i patrzymy na jakim kolorze się zatrzyma Czytamy na głos a chętni odpowiadają. Super – poznajemy ciekawą historię każdego ukochanego pluszaka.

ZABAWA 122

Latające Misie.

Dzieci siadają wokół chusty kładąc przed sobą Misia Pluszowego. Na sygnał prowadzący wymawia jedno losowe wybrany kolor, a dzieci siedzące przy tym kolorze wstają i rzucają do siebie maskotką. Następnie odrzucają ją z powrotem i wracają do siedzenia. Która para lub grupa wykona zadanie najszybciej.

ZABAWA 123

Uratujemy Misie

Dzieci siadają wokół chusty trzymając się ją za uchwyty. Misie położone są pod chustą bliżej środka. Na sygnał prowadzącego rozpoczynamy wachlowanie. Jeden z uczestników wchodzi pod chustę i szuka swoją maskotkę. Gdy ją znajdzie wychodzi i podnosi do góry. \pod chustą wędruje kolejny uczestnik. Zabawa kończy się, gdy wszystkie Misie zostaną uratowane.

ZABAWA 124

POSĄG Z MISIEM.

Dzieci siadają wokół chusty kładąc przed sobą Misia Pluszowego. Prowadzący wybiera jednego uczestnika, który wchodzi pod chustę. Następnie przyjmuje on nieruchomo pozę trzymając maskotkę, pozostali na zewnątrz próbują odgadnąć jaka to poza przybierając według siebie podobną. Gdy wszyscy są gotowi prowadzący podnosi chustę. Czy udało się wykonać zadania i stworzyć posągi?

ZABAWA 125

KOSTKA PRAWDĘ CI POWIE

Przygotowujemy duży kubeczek z dwoma kostkami oraz kartki A4 z liczbami np. od 2 do 12. Na odwrotnej stronie kartki drukujemy zdjęcie zawodu lub jego nazwę i kładziemy liczbą do góry na stole. Każdy uczestnik, który podejdzie będzie miał za zadanie zagrać w kości i wyrzucić liczbę. Ma do tego 3 próby. Jeżeli wynik się powtórzy minimum w dwóch rzutach – los zdecydował. Już wiesz kim zostaniesz w przyszłości.

ZABAWA 126

WESOŁE KALAMBURY

Przygotowuje stół, na którym kładziemy np. grzebień, kredę, klucz, gwizdek, kubeczek, śrubokręt, pędzel, książkę, piłkę i inne małe przedmioty. Do woreczka wrzucamy nazwy lub zdjęcia zawodów. Zadanie dla dzieci: wylosuj swój zawód przyszłości i pokaż go w zabawny sposób pozostałym uczestnikom zabawy.

ZABAWA 127

PRZEGONIMY MRÓZ

Na chustę wrzucamy plastikowe piłeczki w różnych kolorach: – niebieskie to mróz, żółte to słońce, zielone – trawa i czerwone – kwitnące kwiatki. Rozpoczynamy zabawę, podczas której naszym zadaniem jest wachlować chustą, aby wyrzucić poza nią wszystkie niebieskie piłki. Podrzucamy do momentu pozostania 1 piłeczki – jak nie będzie to niebieska udało się – przyszło ocieplenie i przegoniliśmy mróz.

ZABAWA 128

CZAPKA I RĘKAWICZKI

Prosimy dzieci, aby do zabawy wzięły swoje czapki i rękawiczki – wrzucamy je pod chustę. Rozpoczynamy zabawę od wspólnego wielkiego wachlowania. Na sygnał prosimy, aby dzieci trzymając dany kolor wbiegły pod chustę, jak najszybciej odnalazły swoją garderobę i ubrały na siebie. Dodatkowe utrudnienie – pozostali nadal wachlują chustą w trakcie ubierania. Po powrocie wyrusza kolejny wybrany kolor.

ZABAWA 129

ALE KWIATKI

Dzielimy grupę na dwie drużyny. Najlepiej mieszane. Rozdajemy je każdej grupie po kilka balonów. Między grupami rozkładamy chustę i podnosimy na wysokość wyższą od wzrostu. Na sygnał dzieci przerzucają balony. Na stop zatrzymujemy przerzucanie, drużyna podnosi balony po swojej stronie. Teraz pora na chłopaków, którzy trzymając balony tworzą pozycję, która przypominać bądź kwiat. Humor i pomysłowość wskazana. Opuszczamy chustę i mówimy: Dziewczyny wasi koledzy stworzyli dla Was piękne kwiaty. Spójcie na zaangażowanie w kompozycję.

ZABAWA 130

KARTY WARTOŚCI

Dzielimy grupę na dwie drużyny, które siadają po obu stronach podniesionej chusty – kurtyny. Każdy z uczestników trzyma przygotowane kartki symbolizujące różne wartości np. serce, uśmiech, bukiet róż, postacie pokazujące przyjaźń czy szacunek do siebie, miłe gesty, wesołe buźki. Na sygnał prowadzący zniża chustę na 5 sekund. Zadaniem grupy jest zapamiętać kto co trzyma w rękach. Kurtyna wędruje w górę – teraz uczestnicy wymieniają się kartkami – kurtyna w dół – która drużyna odgadnie szybciej co się zmieniło?

Na koniec siadamy wokół chusty i omawiamy wartości płynące z rysunków. Miłej zabawy!

ZABAWA 131

KOSTKI, KTÓRE UCZĄ

Grupę dzielimy na drużyny, które będą rywalizować między sobą. Przygotowujemy zadania dostosowane do danego wieku oraz kostki: normalne z numerami oraz działaniami. Możesz zamienić cyfry na działania np. rzut 1-2 na kostce to dodawanie, 3-4 odejmowanie itp.

Rozdajemy dzieciom puste kartki najlepiej z bloku technicznego oraz markery. Zadanie prowadzącego – rzuca kostkami, które prowadzą do danego wyniku. Przykład pierwszy rzut liczba 6, drugi rzut „mnożenie”, 3 rzut liczba 5. Która drużyna pokaże szybciej wynik podnosząc zapisane kartki do góry wygrywa rundę.

ZABAWA 132

NUMEROWANE BALONY

Przygotowujemy balony. Po nadmuchaniu pisakiem markerem piszemy na nich cyfry i liczby. Rozrzucamy na Sali. Dzielimy dzieci na zespoły. Ustawiamy w równych odległościach od środka Sali i balonów. Na początek drużyny otrzymują zagadkę matematyczną, np.. równanie lub działanie do rozwiązania. Gdy wyliczą wynik wyznaczona osoba musi jak najszybciej pobiec do leżących na ziemi balonów i wykonać jedno z przykładowych zadań:

  1. Podnieś w górę balon z cyfrą – wynik działania.
  2. Podnieś kilka balonów, których suma da wynik z działania i wrócić z nimi do swojej grupy.
  3. Pobiec do balonów, wrócić do zespołu i ustawić je w ciąg cyfr dających wynik (np. dwu- lub trzy- cyfrowy)

Kto pierwszy – otrzymuje punkt.

Radzimy – przygotuj dużo zagadek

Na koniec wskazana zabawa z podbijaniem balonów.

ZABAWA 133

PĘDZĄCE WORECZKI

Przygotowujemy hula-hop i woreczki gimnastyczne. Grupę dzielimy na drużyny. Wyznaczamy pole gry i w środku kładziemy hula-hop i je numerujemy różnymi liczbami. Grupy ustawiamy w równych odległościach dokoła hula-hop. Następnie przygotowujemy zagadki matematyczne, które dadzą konkretne wyniki zgodne z leżącymi kołami. Gra: Po przeczytaniu działania drużyna rzuca woreczkami w kierunku hula-hop w ten sposób, aby suma cyfr, liczb przypisanych do kół, w których zatrzymały się woreczki dała wynik działania. Gdy wszystkie drużyny rzucą sprawdzamy czy wszystko się zgadza – każda drużyna opisuje na głos rzuty. Kto poprawnie wykona zadanie otrzymuje punkty.

ZABAWA 134

KOLOROWO NA CHUŚCIE

Przygotowujemy chustę animacyjną i cały zestaw różnych przedmiotów4. i sprzętów do zabawy takich jak maskotki, piłeczki, klocki, balony, woreczki. Ważne, aby różnorodnie i kolorowo. Dzieci siadają wokół chusty. Rozpoczynamy od zadawania różnych pytań, po których uczestnicy jak najszybciej muszą policzyć, co znajduje się na chuście i głośno powiedzieć. Przykłady:

Ile widzicie kolorowych maskotek?

Ile znajduje się czerwonych kuleczek?

Ile maskotek ma żółty kolor?

Ile jest przedmiotów w kolorze zielonym?

W kolejnej rundzie zadajemy pytania:

Jak zabierzemy dwie maskotki ile zostanie?

Jak dorzucimy 5 piłeczek ile będzie na chuście?

ZABAWA 135

WIOSENNE KWIATUSZKI

Spośród dzieci wybieramy osobę, która zostanie berkiem. Jej zadaniem jest złapać jak najwięcej osób. Pozostałej grupie dajemy nadmuchanych kilka balonów, ale musi być ich mniej niż uczestników. Aby nie zostać złapanym uciekający musi chwycić balon i trzymać go w górze udając pierwsze wiosenne kwiatki. Po chwili odrzuca go na ziemię i ucieka dalej. Złapane osoby odpadają z zabawy stając blisko siebie – berek tworzy własny „bukiet wiosennych kwiatuszków”

ZABAWA 136

BIEGIEM PO ŁĄCE

Na Sali rozrzucamy małe rekwizyty takiej jak piłki, skakanki, pachołki, kuleczki – możemy też wykorzystać balony i zmięte kolorowe kartki. Na wybrane hasło „Biegniemy po łące” dzieci biegają po Sali tak aby ich nie dotknąć. Na hasło np.” zbieramy czerwone kwiatki” podbiegają do rekwizytów o takim kolorze i dotykają je. Po chwili wracamy do biegania.

ZABAWA 137

SPADAJĄCE SŁOŃCE

Wyznaczona osoba bierze dużą dmuchaną piłkę i zamyka oczy. Przez chwilę obraca się wokół siebie i na hasło Słońce rzuca piłkę. Pozostali uczestnicy muszą uciekać przez leżącą piłką. Kto zostanie dotknięty staje się Słońcem i następuje jego kolej rzucania.

ZABAWA 138

PROMIENIEN SŁOŃCA

Spośród dzieci wybieramy osobę, która zostanie berkiem-dostaje żółtą szarfę, lub żółtą koszulkę. Jej zadaniem jest złapać jak najwięcej osób, które staną się promieniami słońca. Każda kolejna złapana osoba dołącza się do berka łapiąc za rękę lub barki i tworzy coraz dłuższy promień słoneczny. Gdy promień jest wystarczająco długi i jego blask gaśnie – następuje rozerwanie się grupy – wyznaczamy nowego berka. Bonus – berek może biegać kozłując dużą dmuchaną piłkę.

ZABAWA 139

ŁĄKA CIEPŁYCH SŁÓW

Pierwsze zadanie dla dzieci to przygotowanie ciekawych kolorowych obrazków na kartkach a4 z hasłami – np. Nie poddawaj się, Lubię Cię, Dziś  będziesz miał dobry dzień, uśmiechnij się itp. Wykorzystujemy różne techniki od pisania malowania po wyklejanki. Ważne, aby każdy pracował sam i nie chwalił się swoją pracą. Bardzo dobrze jakby haseł było więcej niż dzieci – można wykonać po kilka sztuk. W drugiej części zabawy wykorzystujemy miejsce do bieganie, które będzie naszą łąką. Hasła składamy i kładziemy na białych kartkach A4. Są to nasze kwiaty. Start – dzieci biegają i zatrzymują się podziwiając piękne kwiatki – czytają i oglądają. Po chwili odkładają złożone i biegną do kolejnych. Uśmiech obowiązkowy. Na koniec rozwieszamy je na tablicy w klasie.

ZABAWA 140

ŚWIĄTECZNY KALENDARZ AKTYWNOŚCI

1. Przygotuj dużą kartkę z nagłówkiem:  Świąteczny Kalendarz Aktywności

2. Wytnij 48 kolorowych kółek z papieru.

3. Pierwsze 24 ponumeruj od 1 do 24 (to daty do kalendarza).

4. Na pozostałych 24 pojedynczo zapisz aktywności, które uwielbiasz robić z dzieckiem (przykłady obok).

5. Na kalendarzu pod nagłówkiem w losowej formie przyklej kółeczka z aktywnościami.

6. Na drugiej stronie kółeczek z datami daj kropelkę kleju i zakryj losowo aktywności.

7. Powieś kalendarz w widocznym miejscu.

8. Gotowe. Od dziś każdego dnia odklejaj z dzieckiem kółeczko z daną datą i bawcie się w wybraną aktywność. 

Kilka informacji o przygotowaniu:

– Przykłady aktywności: skakanie, bieganie, turlanie, rzucanie, przytulanie, siłowanie, śpiewanie, pokazywanie oraz na jednej nodze, na czworakach, na leżąco, zamykam oczy, zakrywam uszy.

– Dostosuj aktywności do swojej rodziny i jej potrzeb, wymyśl swoje propozycje zabaw lub zachęć dziecko;

– Co potrzebujesz: papier kolorowy, duży arkusz, klej, nożyczki, pisaki.

ZABAWA 141

MIKOŁAJOWY BEREK

1. Na początek tworzymy karty zabawy – z bloku technicznego wycinamy małe karty, na których drukujemy lub opisujemy postacie.

2. Zaczynamy zabawę – wybieramy osobę berka.

3. Teraz czas na losowanie postaci. Każdy losuję kartę, patrzy kim będzie w rundzie i oddaje ją.

4. Zabawa rusza – dzieci rozpoczynają bieganie zgodnie z przydzieloną rolą.

5. Złapane osoby stają się choinkami (patrz poniżej), aby je wybawić należy podbiec i opuścić ręce w dół.

6. Po chwili kończymy rundę i rozpoczynamy nowe losowanie.

Przydzielone role postaci:

ELF – biega małymi kroczkami – tip-top.

MIKOŁAJ – biega ociężale wołając hohoho trzymając się za brzuch.

RENIFER – biega na czworakach

BAŁWANEK – podskakuje mając złączone nogi.

CHOINKA – stoi w miejscu trzymając złączone ręce w górze.

ZABAWA 142

ŚWIĄTECZNA KOPERTA

1. Przygotuj jednokolorową kopertę.

2. Zbierz pomoce plastyczne! Potrzebny będzie: kolorowy papier, klej, nożyczki, dodatkowo wstążeczki, brokaty i  świąteczne naklejki.

3. Wytnij i naklej duży motyw przewodni na kopercie.

4. Czas rozpocząć ozdabianie! Wykorzystaj świąteczne wierszyki i życzenia aby dać innym radość w pięknie ozdobionej kopercie.

ZABAWA 143

GÓRA PREZENTÓW

1. Wykorzystaj do zabawy stare pudełka, najlepiej aby były różnej wielkości.

2. Ich ilość powinna odpowiadać ilości dzieci uczestniczących w zabawie.

3. Zaproś do wspólnego ozdabiania papierem, folią, bibułą, wstążkami – niech powstaną piękne kolorowe prezenty.

4. Dzieci siadają tworząc koło – w rękach trzymają ozdobiony prezent.

5. Rozpoczynamy zabawę – każdy podchodzi na środek i dokłada kolejny prezent jeden na drugim.

6. Budujemy jak największą górę prezentów!

Precyzja, równowaga, współpraca i dobra zabawa, zwłaszcza, gdy wieża rośnie kołysząc się na boki!

ZABAWA 144

CZAPKI MIKOŁAJA

1. Wykorzystaj do zabawy czapki Mikołaja i inne -muszą różnić się między sobą wyglądem lub jakimś szczegółem.

2. Podziel dzieci na dwie drużyny – siadają naprzeciwko siebie.

3. Jedna drużyna „pokazująca” ma ubrane lub położone przed sobą czapki.

4. Drużyna druga „zgadująca” obraca się, zamyka oczy lub prowadzący podnoszą kurtynę (tak, aby powstała między drużynami zasłona np. z chusty animacyjnej)

5. W drużynie pokazującej następuje zamiana miejscami tylko czapek.

6. Na sygnał otwieramy oczy, kurtyna wędruje w dół.

Czy zgadującym uda odpowiedzieć się z dokładnością co się zmieniło?

ZABAWA 145

UKRYTA CZAPKA

1. Do zabawy wykorzystamy czapkę mikołajową.

2. Wybieramy jedną osobę z grupy, która odwróci się i zakryje oczy.

Teraz czas na pozostałych.

3. Czapkę przekazujemy wybranej osobie, która chowa ją pod siebie – wszyscy siadają w siadzie skrzyżnym.

4. Czas start! Do dziecka, które zgaduje:

—– Mikołaj zgubił czapkę?

—– Jak myślisz kto ją znalazł i ukrywa przed Tobą?

—– Pamiętaj możesz zadawać pytania, rozśmieszać lub próbować złamać powagę siedzących i zgadnąć kto ma czapkę!

Masz 1 / 3 / 5 prób (w zależności od wielkości grupy)

ZABAWA 146

PAPIEROWY WITRAŻ

1. Przygotuj dwa papierowe talerzyki i z jednego wytnij interesujący Cię motyw: choinka, bombka, prezent.

2. Na 1 talerzyk przyklej pociętą w małe kwadraty gąbkę. Następnie przyklej na gąbki wycięty wzór.

3. Teraz czas na kreatywne ozdabianie naszej pracy.

Użyj bibuły, farbek, cekinów, brokat, naklejek i wstążeczek.

4. Na koniec pozostaje użyć dziurkacza i sznurka.

Kolorowy świąteczny papierowy witraż

gotowy do powieszenia!

ZABAWA 147

ROZSYPANE PREZENTY

Do zabawy wykorzystaj ozdobione kartony i pudełka przerobione na prezenty (zabawa z dnia 4)

1. Dzielimy dzieci na zespoły 3-osobowe. Każda grupa ma przydzieloną tą samą liczbę prezentów.

2. Na sali rozkładamy w losowych miejscach szarfy

– każda drużyna dostaje swój kolor.

3. Zadaniem jest, aby każde z dzieci dostarczyło min. po 1 prezencie do koloru szarfy przyporządkowanej drużynie .

4. Na sygnał startują pierwsi zawodnicy, którzy biegną, zostawiają prezent  i wracają przybić piątkę

kolejnej osobie, która może teraz ruszyć.

Wygrywa ta drużyna, która pierwsza rozłoży prezenty.

ZABAWA 148

ŚWIĄTECZNE KALAMBURY

1. Przygotowujemy świąteczne rekwizyty np.:

czapka Mikołaja, worek, uszy renifera, rękawiczki, szalik, prezent, mandarynki, torebka prezentowa, papier do pakowania.

2. Na kartkach wypisujemy hasła do kalamburów o świątecznej zimowej tematyce.

3. Z grupy wybieramy ochotnika, którego zadaniem będzie pokazanie wylosowanego hasła z pomocą przygotowanych rekwizytów!

ZABAWA 149

BROKATOWY ŚWIECZNIK

1. Przygotuj czysty słoik – za chwilę zamieni się w świąteczny świecznik.

2. Technik ozdabiania jest wiele, my wybraliśmy ozdabianie brokatem.

3. Do słoika delikatnie przyklejamy wycięte z papieru szablony np. gwiazdki, dzwonki, skarpety.

4. Wykorzystujemy brokat w spray ‘u,  którym pokrywamy słoiczek lub smarujemy słoik klejem a następnie obsypujemy brokatem.

5. Teraz wystarczy odkleić szablon, ozdobić wstążką lub delikatną srebrną naklejką oraz włożyć maleńką świeczkę – gotowe.

ZABAWA 150

CZAPKA RENIFERA

1. Dzieci ustawione w kole.

2. Rekwizytem będzie opaska renifera (popularna

z czerwonymi rogami) lub inna np. Mikołaja.

3. W zabawie wykorzystamy muzykę.

4. Na początek wymyślamy ruch, który będzie wykonywany w trakcie przekazywania opaski

z rąk do rąk po kole.

5. Puszczamy muzykę, a dzieci rozpoczynają podawanie rekwizytu.

6. Muzyka się zatrzymuje.

Dziecko, które trzyma opaskę zmienia ruch

na nowy – wymyślony przez siebie.

7. Muzyka start – bawimy się dalej.

ZABAWA 151

ZWINNE RENIFERY

1. Dzielimy grupę na drużyny 4 osobowe. Każda otrzymuje kocyk, różne zabawki i prezenty (np. ozdobione kartony z 4 grudnia). Ilość rekwizytów w każdej drużynie powinna być taka sama.

2. Dzieci chwytają za kocyk, tak aby każdy trzymał 1 róg. 

3. Rozpoczynamy zabawę. Na kocyku ląduje jeden z prezentów, który dzieci transportują do ustalonego wcześniej miejsca. Tam zostaje on odłożony a dzieci biegną po kolejny.

4. Wygrywa ta drużyna, której elfy przeniosą jak najszybciej wszystkie prezenty do sań Mikołaja.

ZABAWA 152

PATYCZKOWE ZAWIESZKI

1. Przygotowujemy patyczki drewniane (takie jak do lodów. Jeśli nie są pomalowane można je pomalować i ozdobić).

2. Teraz czas na pomysły. Dzieci kreują swoje kształty łącząc i sklejając patyczki w różnych wzorach.

3. Nasze pomysły to choinka, gwiazdka, domek czy prezent.

Dodatkowo wysypujemy brokatem i ozdabiamy cekinami!

ZABAWA 153

TAJEMNICZE PREZENTY

1. W worku Mikołaja przygotowujemy różne świąteczne akcesoria – pamiętaj, aby nie były ostro zakończone.

 2. Wybrane dziecko sięga do worka i dotyka wylosowanej rzeczy. Mówi do pozostałych:  Zgadnijcie co trzymam?

3. Grupa stara się odgadnąć co zostało wylosowane za pomocą prostych pytań, na które odpowiada się tak / nie / nie wiem.

4. Kto zgadnie losuje jako następny.

ZABAWA 154

SANIE MIKOŁAJA

1. Przygotowujemy rekwizyty, które będą wykorzystane w zabawie, każdy z nich będzie miał opisującą go kartkę bez podania nazwy, np. czapka – ciepła na zimne dni, chroni głowę

2. Kartki rozkładamy w różnych zakątkach sali, w ich miejsce.

3. Dzieci będą układały przedmioty z sań, którymi może być ławka, na niej są wszystkie przedmioty niezbędne do zabawy.

ZABAWA 155

ŚWIĄTECZNE DRZEWKO DOBRYCH MYŚLI

1. Z kartonu wytnij wzór choinki a z kolorowego papieru bombki,

2. Szablon naklej na ścianie.

3. W każdej z bombek dzieci piszą coś miłego, motywującego, ciekawego – pozytywną myśl.

4. Gotowe bombki przyklejamy do naszej choinki, naszego własnego drzewka dobrych myśli. Czytamy o różnych porach dnia.

ZABAWA 156

UCIEKAJĄCE PREZENTY

1. Wybieramy dwójkę dzieci, które zostają Mikołajami. Ich zadaniem jest złapanie jak najwięcej prezentów czyli uciekającej reszty grupy.

2. Złapane dziecko łapie Mikołaja za rękę, od teraz biegają razem a Mikołaj próbuje złapać jeszcze więcej uciekających prezentów, 3. Każdy kolejny złapany przyłącza się do biegającego wężyka.

4. Wygrywa ten Mikołaj który będzie miał jak najwięcej prezentów.

ZABAWA 157

MIKOŁAJ NA SANIE

1. Do tej zabawy niezbędna jest kolorowa chusta. Tym razem nasi Mikołajowie lecą na swoich saniach po kolorowym niebie.

2. Dziecko siada w siadzie prostu z rękami na bok na środku chusty w czapce Mikołaja , reszta faluje.

ZABAWA 158

ŚWIĄTECZNE PIECZĄTKI

1. Przygotowujemy: gąbka do naczyń, nakrętka po soku, nożyczki, taśma dwustronna i farbki – z nich powstaną pieczątki.

2. Dzieci wycinają kształty płatków śniegu, gwiazdek, czapek Mikołaja, bałwanków w gąbce,  którą przyklejają do nakrętki.

3. Tak przygotowane pieczątki są gotowe do zanurzenia w farbce! i pieczętowania swoich rysunków.

ZABAWA 159

UCIEKAJĄCA BOBMKA

1. Wszystkie dzieci siedzą w kole, jeden z uczestników

dostaje piłkę i staje na zewnątrz koła.

2. Puszczamy muzykę a wybrane dziecko wędruje

z bombką (piłką) dookoła grupy.

3. W momencie zatrzymania muzyki zostawiana jest bombka za plecami siedzącego uczestnika, osoba która miała bombkę ucieka,

ta która ją otrzymała goni. Kto pierwszy zajmie puste miejsce?

ZABAWA 160

POPLĄTANA HOSTORYJKA

1. Drukujemy  świąteczną historyjkę, teraz dzielimy ją na części, które chowamy do kopert.

2. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkie koperty i odtworzyć historię.

3. Na uczestników czeka również złota koperta zaklejona stemplem (naklejką). Gdy dzieci stwierdzą, że dobrze złożyły historia jest gotowa mogą otworzyć złotą kopertę i sprawdzić czy udało im się poprawnie ułożyć historię.

ZABAWA 161

KOLOROWY ŁAŃCUCH

1. Z papieru wycinasz wzory według własnych pomysłów o wysokości min 5 cm, dziurkaczem robisz dwie dziurki po przeciwnych stronach każdego elementu,

2. Teraz przewlekamy sznurek przez obydwie dziurki dołączając kolejne wzory do siebie. Twój piękny kolorowy łańcuch jest gotowy.

ZABAWA 162

GDZIE JEST MANDARYNKA

a1. Przygotowujemy 6 świątecznych przedmiotów:

-mandarynka, zawieszka, bombka, aniołek, rękawiczka, skarpeta

2. Następnie do 3 czapek Mikołaja wkładamy po 2 przedmioty.

3. Dzieci zgadują, co znajduje się w danych czapkach.

4. Podpowiedź – jedno dziecko może podejść, sprawdzić 1 czapkę

i powiedzieć na głos co się w niej znajduje.

5. Czy wszystkim uda się zgadnąć i zdobyć świąteczną naklejkę!

ZABAWA 163

TWOJA ZAWIESZKA

Przez 23 dni pokazywaliśmy jak ciekawie spędzić ten świąteczny czas.

Teraz czas na Ciebie i twoje dzieci, klasę czy grupę.

Otwórzcie swoje myśli, już pobudzone naszymi kreatywnymi zabawami i zróbcie zawieszki przepełnione uśmiechem, radością i zabawą.

ZABAWA 164

CO POWIEDZĄ MĄDRE CHMURKI

1. Przygotuj blok rysunkowy.

2. Na kartkach wydrukuj, przyklej lub napisz postanowienia noworoczne (infografika #019). Z drugiej strony napisz cyfry, które mogą wyjść z rzutu dwóch kostek.

Podpowiedź: Podczas rzutu kostką powiedz, że niższa cyfra jest zawsze pierwszą w liczbie – masz wtedy 21 kombinacji: 11,12,13,14,15,16,22,23,24,25,26,33,34,35,36,44,45,46,55,56,66

3. Wytnij z zapisanych kartek kolorowe chmurki.

4. Przygotuj czystą ścianę lub szafę, którą można zakryć przygotowanymi chmurkami. Przyklej do niej za pomocą taśmy lub gumy klejącej – widoczne liczby.

5. Dwie kostki – rzucamy i patrzymy na wynik. Podbiegamy do chmurek czytamy na głos

ZABAWA 165

SYLWESTROWE BINGO

Przygotowania:

1. Nadmuchaj balony – markerem napisz losowe cyfry.

2. Wszystkie balony połóż na ziemi w wyznaczonej wolnej przestrzeni pokoju.

3. Z uczestników wybierz jedną osobę, która będzie losowała – przygotuj dla niej opaskę zakrywającą oczy.

4. Pozostałym rozdaj karty zabawy i pisaki – w danej rundzie wypisują kilka numerów zgodnych z tymi na balonach.

Czas na zabawę:

5. Wybrana osoba losuje – pozostali sprawdzają czy udało im się zgadnąć numerki – BINGO!