Chusta w rozwiązywaniu konfliktów

przez | 2018-03-22

Cześć. Chusta animacyjna to bardzo mocny rekwizyt przydatny w pracy animatora. Ale czy tylko – jest też idealną pomocą w pracy nauczyciela pracującego w szkole podstawowej czy przedszkolu. Dziś przedstawię kilka zalet, dzięki którym realizuje wiele tematów i rozwiązuje konflikty w szkole. Przed Wami 5 zasad mocy chusty animacyjnej:

  1. Porządkuje grupę – gdy chcemy np. omówić jakiś ważny temat, pewne zachowania, a mamy miejsce i możliwości – wyciągnijmy chustę i poprośmy, aby dzieci usiadły w kole – można w siadzie skrzyżnym. W kilka chwil nasza grupa będzie przygotowana do podjęcia wytężonej pracy – nawet nie wiedząc o tym.
  2. Koncentruje uwagę – koło i ciekawość zabawy spowoduje większą uwagę na działaniu, które przygotujemy dla naszych podopiecznych. Wzrok skierowany może być do środka – widzimy wszystkich. Aby jeszcze mocniej wspomóc ciekawość przygotujmy kolorowe kartki papieru, które położymy na środku.
  3. Wszyscy jesteśmy na równym poziomie – nasi podopieczni siedzą w jednakowych odległościach – nikt nie jest bliżej i dalej, są obok siebie – czują się bezpiecznie – jesteśmy gotowi do rozmowy.
  4. Wspiera kreatywność – rozpoczynamy rozmowę – obecność kolorów i innej formy rozmowy na pewno mocno zaktywizuje i będzie pomagało w kreatywnym podejściu do działania.
  5. Rozwiązanie problemu to sukces całej grupy – w trakcie rozmowy zaznaczmy, że jeżeli uda nam się coś omówić to zasługa wszystkich – my jako grupa osiągniemy sukces, współpracując dążąc do tego razem, będziemy mogli się cieszyć wspólnie.

Myślę, że te zalety są mocnym atrybutem. Oczywiście bazujemy na mocy koła, ale dodatkowy rekwizyt zawsze wspomoże działania, dlatego polecam wypróbować. A poniżej przedstawiam pomysł na realizację:

  1. Zapisz temat – połóż na środku – temat do rozwiązania zapisujemy na kartce i umieszczamy na środku chusty tak, aby każdy widział. Teraz naszą rolę jest wytłumaczenie że zanim zaczniemy zabawę musimy coś omówić – będzie to ważny temat dlatego prosimy o zaangażowanie i aktywność.
  2. Zaczynamy od aktywizacji uczniów, aby sami mogli powiedzieć co jest ważne i jaki widza problem. Odpowiednie moderowanie pomoże w ustaleniu przyczyny.
  3. Spisujemy przyczyny na kartkach papieru.
  4. Czas na rozwiązanie + co możemy zrobić, jak się zachować, aby pokonać trudności. Jest już blisko – spisujemy to na kartkach.
  5.  Podsumowanie z naszej strony – pokazujemy kartki omawiamy.
  6. Czas na zabawę – bierzemy kartki i gnieciemy – przyczyny problemów wrzucamy po kolei na chustę i falujemy, tak aby kartka wpadła do środkowego otworu. Rozwiązania podrzucamy jak najwyżej i cieszymy się, ze udało nam się wspólnie osiągnąć cel.

Prosta zabawa, a może mieć magiczna moc – i to dzięki naszej chuście animacyjnej.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pracy z chusta to zapraszamy do nas – w licznych postach opisaliśmy już wiele zabaw i pomysłów. A w kwietniu zapraszam Cie na wyjątkowe spotkania szkoleniowe, które pomogą ci zgłębić tajniki pracy chusta. Link https://www.animatorzpasja.pl/szkolenia

Zapraszamy i powodzenia w realizacji naszych pomysłów!